“Wil het katholiek onderwijs nog enig bestaansrecht hebben, dan zal de katholiciteit alleszins als een dienst aan de wereld, los van persoonlijke geloofsovertuigingen en voorafgaand aan het vak zichtbaar moeten zijn in het geheel van het schoolproject”. Dat stelt Tom Jacob, stafmedewerker christelijke identiteit van de Katholieke Hogeschool Limburg, deze week in het christelijk opinieweekblad Tertio.
“Wil het katholiek onderwijs zijn bevrijdende opdracht ernstig nemen, dan zal het jongeren bevrijden van de tirannie van een neoliberaal prestatiedenken, dat vooral economisch succes halen als het ultieme doel vooropstelt. Dan zal het jongeren de ruimte geven te groeien als mens, inzichten en kennis op te doen die vaak nutteloos lijken, maar die hen uitrusten met een perspectief dat hen doet uitstijgen boven de waan van de dag. Dan zal het van de school een vrijplaats maken waarin jongeren leren reflecteren over de wereld in al zijn complexiteit en diepte, zodat de jongeren van vandaag ook werkelijk de vernieuwers van morgen kunnen zijn. Al de rest is een doekje voor het bloeden.’, aldus Jacobs.
Lees : http://www.rorate.com/vnieuws/index.php/73990-katholiek-onderwijs-eindigt-niet-bij-vak-godsdienst.
Jongeren bevrijden van het neoliberaal prestatiedenken ? Bravo ! Maar het politiek correct gemeenschapsdenken is minstens even gevaarlijk.
En wat is nog specifiek katholiek aan dat wollig betoog ?
Wanneer ik zo iets lees dan vrees ik, nee, dan weet ik dat het te laat is, dat het onherroepelijk te laat is.
No comments:
Post a Comment