Doorbraak ?

Ik lees in de krant : "Doorbraak in het godsdienstonderwijs".

Zie : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=693PCON8&word=godsdienstonderwijs.

"Leerlingen zullen, vertrekkend vanuit hun eigen levensbeschouwing, de andere leren kennen, beter begrijpen, en met hen samenwerken. Dat is het doel van de C, die de inspecteur-adviseurs van alle erkende godsdiensten (rooms-katholiek, islamitisch, joods, protestants, orthodox) en niet-confessionele zedenleer hebben neergeschreven. De tekst is goedgekeurd door de instanties van de erkende godsdiensten."

‘Interlevensbeschouwelijke competenties' indeed !

Ik zou dat misschien een zinnig initiatief kunnen vinden indien de leerlingen eerst een goede en soliede kennis van hun "eigen" godsdienst zouden verwerven. En dat is zeker in het Rooms katholiek net al decennia lang niet meer het geval ; dat merk ik iedere keer wanneer ik met jongere mensen spreek.

Het initiatief lijkt me eerder op afbraak dan op doorbraak, en het wordt me hoe langer hoe onduidelijker waarom de staat nog twee netten blijft financieren.

Gooi alles samen, veel verschil is er toch niet meer ; dan pas krijg je echte "interlevensbeschouwelijke competenties" !

No comments: