Beleggen

Ik heb gisteren een bijzonder onaangenaam gesprek gehad met de dame die mijn beleggingen opvolgt bij "mijn" bank. Onaangenaam, niet wegens de gesprekspartner, maar zéér onaangenaam vanwege de boodschap.

Die dame bracht mij op de hoogte van het nieuw "beleid" inzake beleggingen dat, tenminste dat zei ze, door de regering wordt aangestuurd. Ik spaar jullie de details, maar eens te meer wordt bewezen dat de banken blijkbaar nog een zeer diepgaande  invloed hebben op de regering en de wetgeving, en dat de klanten in het verdomhoekje mogen staan en blij zijn dat ze hun geld nog kunnen afhalen en voor de rest de ukases van de bank mogen opvolgen

Ik schreef het reeds meermaals en het wordt steeds duidelijker : de banken zijn er niet voor de klanten. De klanten zijn er voor de banken.

De decennia oude truuc van het uitvinden van behoeften en diensten die eerst gratis worden verleend en nadien betalend worden hebben we al lang doorzien : zo zijn de "nieuwe" regels inzake beleggingen een  duidelijk gevolg van de in mijn ogen totaal overbodige (en praktisch verplichte) risico profielen.

Een zaak zouden de banken  wel stilaan mogen leren : leave well enough alone en stop met het uitvinden van nieuwe behoeften die er geen zijn maar die steeds meer geld kosten.

Wanneer je naar de bank gaat naai dan eerst je zakken toe !

5 comments:

Pablo Carpintero said...

Ja, ik ben razend ; razend van onmacht !

Ik zou bijna gaan wensen dat ze nog eens een superzware crisis mogen doormaken zoals in 2008 ; het probleem is dat we weten dat zo'n crisis niets oplost en dat het tenslotte toch altijd jij en ik, de zogenaamde klanten, zijn die betalen.

Pablo Carpintero said...

Benieuwd of dezelfde gebarsten klok zal luiden bij andere banken.

D said...

als je nog graag belegd zonder risico...
ik weet nog waar je uw geld veilig kunt beleggen!!
en neen niet onder de armen hihi

Anonymous said...

D : beleggen zonder risico bestaat alleen in sprookjes.

Pablo Carpintero said...

Ik kook nog altijd wanneer ik aan de onnoemelijke arrogantie van de bank denk !