Leuk

"De internetzoekmachine Google gaat experimenteren met een Facebook-achtige toepassing, waarbij gebruikers zoekresultaten kunnen aanbevelen.

Facebook-gebruikers zijn maar al te vertrouwd met de ‘vind ik leuk’-knop, waarmee je kan aangeven dat je een bepaalde bijdrage van je Facebook-contacten leuk of interessant vindt."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110331_030.

De infantilisatie van het internet gaat met grote schreden vooruit. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit bericht een vervroegde aprilvis is.

Driekleur of leeuw

In het kader van de Ronde van Vlaanderen  schijnt er in Sint-Lodewijk (Deerlijk) een soort vlaggenoorlog aan de gang te zijn tussen leeuw en driekleur.
Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=S5388I13.

Een groot Flaams licht uit dat dorp deelt ons mede : ‘De Vlaamse leeuw is het symbool van elke Vlaming. De Belgische driekleur daarentegen is een symbool dat mij al 180 jaar onderdrukt. Ooit heb ik een driekleur gehad. Die lag als dweil aan de voordeur. Ik wil er alleen maar mijn voeten aan vegen.'

Van iemand die al 180 jaar onderdrukt wordt kan je niets anders verwachten, maar in afwachting van mijn onderdrukking door zijn sooortgenoten  ligt bij mij de leeuw als dweil aan de voordeur en als schotelvod in de pompbak. Ik heb totaal niets met dat beest en met zijn vereerders / aanbidders. Beurk.

Electriciteit

Lees : http://www.vandaag.be/binnenland/63822_elektriciteit-72-euro-duurder-door-zonnepanelen.html.

"Het directiecomité van de energiewaakhond Creg heeft de verhoging van de distributienettarieven van Eandis goedgekeurd. Vanaf 1 april stijgt het tarief voor een gemiddeld gezin per maand met 6 euro."

"De stijging van de tarieven is een gevolg van het groter dan verwachte succes van zonnepanelen. De netbeheerders moeten de bijbehorende groenestroomcertificaten opkopen en Eandis wil die kostprijs doorrekenen aan de klant."

Dat is geen energiebeleid :maar kortzichtig en ondoordacht gefrutsel en een regelrechte schande ! Maar ja, het is gemakkelijk wanneer de gevolgen van alle fouten op de klanten kunnen worden afgeschoven.

Ziekenhuizen

"Ziekenhuizen geven vaak onvoldoende informatie over de ziekenhuisfactuur. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop bij 163 Belgische ziekenhuizen. Nochtans is het bij wet verplicht om de patiënt te informeren over eventuele kamer- en ereloonsupplementen en hem te wijzen op de financiële gevolgen van zijn keuzes."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110330_097.

Naar het schijnt voldeden slechts 37 % van de ziekenhuizen aan die verplichtingen.

Ik ben gelukkig nog maar een keer - zeer kort - in een ziekenhuis opgenomen. Mij werd tot vervelens toe herhaald dat het kamersupplement voor een eenpersoonskamer (die ik in dagopname slechts voor maximaal twee uur gebruikt heb) een kleine dertig euro bedroeg - ik ben het juiste bedrag vergeten. Maar geen enkele keer werd er over gepiept dat die kamerkeuze tot gevolg zou hebben dat de honoraria verdubbeld werden ; en dat ging niet over een paar euro, maar over zowat duizend euro !

Ik had het moeten weten, maar ja ...

Origineel

"Men heeft het de laatste tijd almaar over de zogenaamde transfers van Vlaanderen naar Wallonië in de sociale zekerheid. Maar die sociale zekerheid is interpersoonlijk, die heeft niets met Vlaanderen of Wallonië te maken. Er zijn transfers van gezonden naar zieken, van werkenden naar werklozen, van jongeren naar gepensioneerden… Het is onzinnig om in die sociale zekerheid te spreken van transfers over de taalgrens."

Lees : http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/koen-schoors-werkende-waal-betaalt-voor-gepensioneerde-vlaming/article-1194980970285.htm.

Laurent

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110330_016.

Ik heb de keet schoppende prins Laurent lang sympathiek gevonden omdat hij een contrarian is. Maar genoeg is genoeg : die man, die zichzelf zeer hoog schat en blijkbaar zijn voeten lapt aan consignes en richtlijnen, is geen cent van mijn zuur verdiend belastingsgeld waard.

Indien hij zijn eigen zin wil doen, hetgeen zijn goed recht is, dat hij dan ook zijn eigen uitgaven betaalt ! Geen dotatie meer !

Rattenvangers

"Jongens en meisjes, De Wever is als de rattenvanger van Vlameln:

Hij fluit en lokt en lonkt... Hij fluit alleman mee naar “zijn” staatshervorming: de splitsing. Om ons zo te kooien in een nuffig en bekrompen Vlaams landje van Lilliputters met lange tenen. Die twitteren als ene Milow een scheef woord over hen zegt.

Fluitend naar de afgrond."

Marijke Pinoy in http://www.dewereldmorgen.be/foto/2011/03/29/marijke-pinoy-w-g-met-hen-die-het-land-naar-de-bliksem-helpen.

Ronde van Vlaanderen

"Als het nodig zou blijken, zijn alle Vlamingen samen bereid 17,6 miljoen euro op tafel te leggen voor de Ronde van Vlaanderen. Dat blijkt uit een kosten-batenanalyse. De wedstrijd kost de overheden maar 1,2 miljoen euro ...  Deze vraag kregen 461 Vlamingen in 2009 in een enquête voorgeschoteld. Uit hun antwoorden bleek dat ze gemiddeld 11 euro willen betalen voor deze wielerklassieker."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=8C3874GA

Waarom zou ik de zakken van de organisatoren nog verder gaan vullen ? Misschien had  ik vijftien - twintig jaar geleden toen ik nog geloofde in de "relatieve zuiverheid" van de wielersport wel iets willen geven, maar in de huidige omstandigheden is dat schijnheilige, opgeblazen B.V. circus mij geen eurocent waard ; zoals vroeger wel eens minachtend en vulgair gezegd werd : geen rotte kaar.

Griekse rating

S&P verlaagt de Griekse rating.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110329_107.

Wanneer krijgen we een organisme dat de ratingbureaux eens een koekje van eigen deeg kan geven ? Wie gelooft die mensen nog ?

Capitalism



Not bad, not bad at all as a description of the excesses of capitalism. One does not need to be a marcist to agree !

Education



Interesting, and stimulating as always. But the first question is completely wrong already. Education should not depend on economic resources or activity.

Nuclear power

"The difficulties of the latest nuclear power catastrophe are clearly illustrating what is dreadfully wrong with nuclear power: no one knows what is really going on and monitoring a meltdown is proving once again to be nearly impossible to do in a sane way.  The news vacillates between rumors generated by incorrect data, outright deception even self-deception by governments and the Tokyo Power executives.  We constantly struggle to keep up with changes as the relentless forces unleashed by the collapse of the cooling systems continues to relentlessly move forwards.  The serious problem with nuclear power is, when we lose control, we really, really lose control and not for an hour, a day or a week or a year but pretty much forever as far as the truth is concerned."

Lees : http://emsnews.wordpress.com/2011/03/28/no-one-really-knows-what-is-really-going-on-in-japan/.

And, on a related subject : http://www.counterpunch.org/busby03282011.html.

Biechtgeheim

"In de kamercommissie Seksueel Misbruik gaan er stemmen op om komaf te maken met het biechtgeheim. Vanuit kerkelijke middens wordt verontwaardigd gereageerd."
 Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=MK3859QK. De krant had twee journalisten of redacteurs nodig om een nochtans behoorlijk kort artikel neer te pennen, en eens te meer hebben ze er niet al te veel van gebakken.

Om te beginnen zou ik de biecht het vergeten testament noemen. Ik denk dat je hier te lande in vele parochies de mensen die nog een individuele biecht spreken op twee handen kan tellen, hoewel een biecht nog altijd deel uitmaakt van de paasplicht. Veel trieste en schandalige geheimen zullen de biechtvaders dus wel niet meer te weten komen.

"Strikt genomen zegt het kerkelijk recht dat elke biechtvader mag en moet zwijgen. Zelfs als justitie hem bij een strafrechtelijk onderzoek vraagt wat een verdachte hem tijdens de biecht vertelde, heeft hij het recht de tanden op elkaar te houden." Ik heb altijd geleerd dat de biechtvader geen enkele keus heeft en moet zwijgen zelfs indien dat hem zijn reputatie, zijn levensonderhoud of zelfs zijn leven zou kosten. Indertijd werden daar zelfs films over gedraaid o.a. het bekende I Confess.

 Ook zou een priester, ex woordvoerder van de aartsbisschop, verklaard hebben :  ‘Het biechtgeheim is zo oud als de katholieke traditie zelf. Als je dat afschaft, heb je in feite geen priesters meer nodig.'  Ofwel heeft die man  "een kemel" geschoten ofwel wordt hij verkeerd geciteerd. Dat priesters alleen nodig zijn om de biecht te horen is nieuws voor mij. Wie viert er dan  eucharistie ? De parochianen zelf zoals in de gewezen parochie van Rik Devillé en andere "vooruitstrevende" gemeenschappen ?

 Wie van Torfsiana houdt leze eveneens : http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1242724/2011/03/29/Behandel-de-biechtvader-als-een-professional.dhtml. Wat zouden we toch moeten doen zonder die man ?

Een zaak is zonneklaar : in de Rooms katholieke kerk in ons Belgenland in het algemeen, en in Flaanderen in het bijzonder, valt er enorm veel puin te ruimen. En wanneer zelfs de bouwheren het grondig onenig zijn  over de bouwplannen dan wordt de heropbouw bijna onmogelijk.

Broken heart

"A new study has shown that a broken heart ''hurts'' in the same way as intense physical twinge does.
The research demonstrated that the same regions of the brain that become active in response to painful sensory experiences are activated during intense experiences of social rejection."

Lees : http://timesofindia.indiatimes.com/life-style/relationships/man-woman/Broken-heart-hurts-as-much-as-physical-pain/articleshow/7814099.cms.

Whaaauw, the world must be one great pit of pain and sorrow. But I think that broken hearts are not that common any more ; other organs are much more predominant in modern day sex.

And how can one break one's heart when one doesn't thave one ?

Een genaamde Peter

Nog een overbevraagde B.V. die naast zijn schoenen gaat lopen en klaagt over gebrek aan respect.

Lees : http://www.vandaag.be/lifestyle/63556_peter-van-asbroeck-boerkes-zijn-we-in-vlaanderen-meer-niet.html.

Hijzelf zou ons misschien enig respect kunnen betonen door wat minder op het scherm te verschijnen. De man is niet van het scherm weg te branden. Zulke hoogvliegers zijn zijn programmas nu ook weer niet, en het aantal "toten" dat hij kan trekken is ook eerder beperkt.

Maar alla, dat gezever moet toch goed betalen, gezien meneer kan spreken over "zijn" vliegtuig.

Religieuze armbandjes

Hoera ! Voor één keer ben ik mee ! Volgens mijn krant zijn religieuze armbandjes de nieuwste trend.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110328_100.

Bij mijn verjaardag kreeg ik er een van mijn jongste nichtje. Zij gaf het mij met een ondeugende glimlach - waar die nonkel zich allemaal nog mee bezig houdt, nietwaar ? En weet je wat ? Soms denk ik dat ze nog gelijk heeft ook !

Tussen haakjes :  ik heb in dat artikel weeral een pak bijgeleerd. Bijgeloof is springlevend !

Inzet

De leider hoopt deze week opnieuw enkele stappen dichter bij een communautair akkoord te komen. Hij toonde zich wel kritisch voor de PS en hoopt op meer inzet van die partij.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110328_044.

Ge moet toch maar durven in het leven !

Drie zusjes

"De aanwezigheid van zes journalisten en drie camera’s op het vliegtuig dat de drie Roemeense zusjes maandagvoormiddag naar Boekarest zou vliegen, leidde tot de afgelasting van de repatriëring. Het parket van Gent spreekt van een schending van de privacy."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110328_035.

Ik had geen behoefte om over dit bijzonder delicaat probleem te communiceren. Maar trop c'est te veel. Dat begint echt op een pijnlijk circus te lijken.

Privacy, allemaal goed en wel, maar het gaat hier wel om drie kinderen, niet om speelkaarten. Wat moeten al die gebeurtenissen betekenen aan onbegrip en pijn voor deze reeds zo zwaar getekende kinderen ?

Nog een Torfske

Het oordeel van senator Rik Torfs over de commissie Seksueel Misbruik is hard : ‘Als de camera’s draaien heb je onvermijdelijk politici die proberen te scoren.’

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110328_025.

Inderdaad, dat is zo, en B.V. Torfs is geen uitzondering.

Meningen

Nog uit die brief van Walter Van den Broeck :

"Een mening kan je je maar vormen na je vooraf grondig geïnformeerd te hebben. Meningen zijn geen reflexen, zij zijn het product van een hersenactiviteit. Maar waar hersenen afwezig zijn, kunnen zij uiteraard niet tot enige activiteit overgaan."

Hahum. En het mooiste moet je dan nog in het artikel zelf lezen ...

Brief aan Albert II

Ik lees nu pas mijn weekendkrant. Daarin vind ik een brief van Walter Van den Broeck aan zijne majesteit.
Zeer aanbevolen : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=P7382PAS&word=walter+van+den+broeck.

Een paar uitreiksels :

"Het Verenigd Europa is het Verenigd Kapitaal van Europa. En dus vernemen we vandaag dat de automatische index zou moeten worden afgeschaft, en morgen dat de pensioensgerechtigde leeftijd moet worden verhoogd, het prepensioen opgedoekt, de werklozensteun gesaneerd, de zorgsector afgebouwd, het onderwijs en de culturele sector op dieet gezet."


"Het moet u opgevallen zijn, sire, dat het politieke personeel steeds jonger wordt.


Er was een tijd dat het Grote Geld zelf in regering en parlement zitting had. Daarna namen de handlangers van het Grote Geld hun plaats in. Thans zijn de kinderen van die handlangers aan de beurt. Wat er alleen maar op wijst dat de Macht het parlement allang heeft verlaten, niet alleen het Vlaamse en het Belgische maar ook het Europese.


De Macht, de echte, is sterker dan ooit in handen van het Grote Geld. Dat de vier grootste bedrijven van dit land geen ene eurocent belastingen betalen, en de politieke klasse er niet in slaagt orde op zaken te stellen, daar hoeft toch geen tekening ... bij? De politieke klasse is het best gesubsidieerde theater van ons land."

Mop van de week

Ons Tilleke gaat naar Harvard. Om haar uitspraak van het Vlaams bij te schaven ?

De tand des tijds



Misschien werd dit concert gespeeld toen er elders ver weg iets heel belangrijks gebeurde . Jullie begrijpen niet wat ik bedoel ? Ik wel, en dat is voldoende ... Maar toen, in die maand, wist ik het ook niet. Dat heeft nog vele jaren geduurd. En dat begrip heeft me nooit iets opgebracht.

Uit de goede oude doos ...



... toen de rijkswacht nog bestond - waar hebben ze het gehaald die federale politie - en toen we nog een vaderland hadden.

En ik zou niet contrair zijn indien ik niet zou hopen dat mij Flaamse "vrienden" er licht ongesteld zouden van worden.

Nou, ja ...

op e chechefe moment ... ja, nou, ja, euh, euh, ja, nou ...

Modern noordnederlands, überhaupt !

Merkwaardig !



Ik was Carlos Kleiber (1930 - 2001) al bijna vergeten ... de man die maar dirigeerde wanner zijn diepvries leeg was.

Soms



Ja, ja ... ybbiayf !

Licht uit

Met Earth Hour roept het Wereldnatuurfonds iedereen op om zaterdag tussen 20.30 uur en 21.30 uur het licht uit te doen.

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1241374/2011/03/25/Licht-langs-Vlaamse-autowegen-gaat-uit-tijdens-Earth-Hour.dhtml.

Ik baal van dit soort symbolische en totaal onzinnige akties. Wellicht is het absoluut nodig het energieverbruik terug te schroeven maar dan moeten we dat doen met strukturele maatregelen, ten nadele van ons comfort en ten voordele van onze portemonnaie. Maar zo'n onnozele manifestaties doen mijn maag keren.

Dus roep ik iedere rechtgeaarde contrarian (mooi gevonden he ?) op : laat jullie woning en omgeving baden in het licht.

Straling

"In België is vrijdag een verwaarloosbare radioactiviteit van minder dan een miljoenste van een becquerel per kubieke meter gemeten." Dat zei iemand van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC).

Lees : http://www.vandaag.be/binnenland/63336_minieme-hoeveelheid-radioactiviteit-in-belgie-gemeten.html.

Is dat informatieplicht of sensatiezucht ? Indien iets "verwaarloosbaar" is hoort het dan in de krant ?

Maar ik realiseer mij onmiddellijk hoe oliedom die laatste opmerking is. Indien we alles wat "verwaarloosbaar" is weglieten uit de krant, dan kregen de journalisten geen 4 bladzijden meer vol !

En, voor iemand anders het schrijft : dan bestond deze blog al lang niet meer.

Analisten en voorspellingen

Ik ben het meestal oneens met de standpunten van de auteur van volgende tekst, maar deze keer kan ik hem wel volgen : http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/03/een-financiele-voorspelling.html.

Analisten kunnen eventueel nuttig zijn om een synthese te maken van de beschikbare informatie, maar hun prognoses en voorspellingen zijn niet meer waard dan de uwe en de mijne. Indien ze al eens de nagel op de kop treffen dan is dat puur toeval.

Een andere kijk op de zaken

Enkel voor de "liefhebbers" die de staatshervorming willen proberen te volgen en te begrijpen.
Lees : http://blog.marcelsel.com/archive/2011/03/24/le-sens-des-affaires-courantes.html.

Alleen geloof ik niet dat de partij van de premier geslepen en perfide genoeg is om dit uit te voeren.

Schaamteloos

Een van de onder-leiders uit de partij van de leider noemde het gedrag van de premier "een schaamteloze vertoning".

Lees : http://www.vandaag.be/binnenland/63237_schaamteloze-vertoning-van-leterme-dit-is-premier-van-weglopende-zaken.html.

Geheel ongelijk had hij waarschijnlijk niet, want naar het schijnt is ook de premier veel te snel op zijn pik getrapt. Enfin, dat wordt toch beweerd door een Oostends kopstuk.

Maar luisteren de dames en heren uit de club van de leider ooit naar hun eigen woorden of kijken die ooit in de spiegel ?

I don't think so.

Confession

Ik heb zo juist "Confession d'un cardinal" uitgelezen. Het is minstens 15 jaar geleden dat ik een boek volledig uitgelezen heb - ik koop meestal naslagwerken - en dat kon alleen omdat het onderwerp mij bijzonder boeide, omdat het boek in grote letters gedrukt is, en omdat ik het maar een paar bladzijden na mekaar las.

Ik verkoos het boek in het oorspronkelijk Frans te lezen. Eigenlijk bevat het boek drie onderwerpen :

- het zicht van een kardinaal op de evolutie van de wereld en de maatschappij
- zijn zicht op de evolutie van de Rooms katholieke kerk
- zijn kennis van de Franse taal. Dit laatste onderwerp leek mij totaal overbodig en zelfs storend.

Het zicht van de kardinaal op de wereld stemt grosso modo overeen met mijn eigen inzichten, maar hij schijnt er van uit te gaan dat de mondialisering een onoverkomelijke en onomkeerbare evolutie is. Daar ben ik nog niet 100 % van overtuigd, want dat zou betekenen dat de mensheid finaal opgedeeld wordt in een hebzuchtige kleine klasse en een grote massa uitgezogen have nots, bijna moderne slaven. In dat opzicht zouden democratie, gelijkheid en broederlijkheid slechts een zeer kort intermezzo geweest zijn in de geschiedenis van de beschaving.

Volgens de kardinaal is de kerk steeds sterker opgesplitst tussen een kleine maar sterke groep traditionelen, die trachten de kerk te restaureren, wat volgens hem totaal onmogelijk is omdat men de zin van de geschiedenis niet kan omdraaien, en de grote meerderheid die inziet dat van het leergezag moet afgestapt worden om de liefde van Christus in de wereld uit te dragen. In zijn ogen is de kerk - nee het evangelie - het enig mogelijk tegengewicht tegen de mondialisatie en haar afschuwelijke en onvermijdelijke gevolgen. Meneer de kardinaal gaat er ook van uit dat de kerk tot nu toe niet echt de leer en de liefde van Christus heeft uitgedragen, maar eerder gepoogd heeft zoveel mogelijk compromissen met de wereldlijke macht te sluiten en te te benutten tot haar meerdere glorie.

Ik heb het boek met belangstelling gelezen, hoewel ik soms heb moeten doorbijten om bepaalde van zijn op zijn minst zéér tendentieuse stellingen door te nemen. En ik ben totaal verward : ofwel is die man diepgelovig maar heeft hij het instituut van hetwelk hij een "prins" is allang achter zich gelaten, ofwel is hij eigenlijk ongelovig omdat hij meent dat de kerk volledig aan de maatschappij aangepast en eigenlijk zelfs ondergeschikt moet worden. Hoe kan ze die maatschappij dan veranderen ? Want dat vindt hij ook broodnodig ...
De man maakt een behoorlijk overtuigende analyse van de evolutie van de wereld en van de kerk maar zijn diagnose is volgens mij niet volledig correct en de oplossingen die hij aandraagt lijken mij nogal "beperkt". Misschien blijkt binnen 20 - 30 jaar dat de man een visionair was. Ik zal het alvast niet meer meemaken.

Rating agencies



As Barry says : some people must have shit for brains ...

Paradijs

"Wereldwijd groeit het besef dat wat sommigen een technologisch paradijs noemen, mogelijk de kiemen van een apocalyps in zich draagt."

Bert Claerhout in Kerk&Leven.

De man heeft overschot van gelijk. Alleen moet hij zich niet beperken tot technologie. Ook in de financieel-economische wereld en in onze maatschappij in het algemeen zie ik meer en meer kiemen van een mogelijke apocalyps.

Maar ja, ik ben een geboren optimist niet waar ?

Weer iets bijgeleerd

In De Morgen lees ik - van de hand van lezers - dat de 1700 meter hoge Monte Amiata "in heel Toscane" zichtbaar is. "Een groot deel" was blijkbaar niet groot genoeg.

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/3524/Lezers-tippen-lezers/article/detail/1238680/2011/03/22/Het-beste-restaurant-van-heel-Toscane.dhtml.

Zo leer je iedere dag nog wat bij. En indien de commentaar over het besproken restaurantje even correct is als de informatie over de berg moeten we er voorlopig geen omweg voor maken.

Nog eens de banksters

"De financiële sector is nochtans zelf verantwoordelijk voor de financiële crisis, en niet de belastingbetaler. ...

Bovendien weet iedereen dat de gevolgen van de financiële en economische crisis in heel Europa zullen leiden tot drastische besparingsplannen die hoe dan ook een inkrimping van de koopkracht zullen inhouden, waarbij er ook langer en meer gewerkt zal moeten worden. Ook hier betaalt de gewone man de rekening voor de onverantwoorde risico's die de bonusverdieners jarenlang genomen hebben.

Dat uitgerekend de verantwoordelijken voor de financiële crisis de enigen zouden zijn die niet zouden moeten inleveren voor de gevolgen van hun beslissingen, is niet anders dan stuitend onrechtvaardig te noemen."

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/Standpunt/article/detail/1239954/2011/03/23/Bonus.dhtml en http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1239974/2011/03/23/De-bonus-gaat-naar-de-bankier-de-rekening-naar-de-consument.dhtml..

Stuitend onrechtvaardig : inderdaad. En toch zal het gebeuren. Want wie zijn wij om deze halfgoden hun duur "verdiende" kapitalen te ontzeggen ?

Komen eten

Ik geef grif toe dat ik nogal eens naar "Komen eten" durf kijken ; alleen zijn er ook daar veel te veel herhalingen.

De kokerij zelf interesseert mij niet, maar wel de stereotype karakters die in dat programma worden opgevoerd. Bijna iedere week zit er wel een of ander "specialleke" in. Zij zijn de kruiding van het opzet.

Ik erger mij dus zeer regelmatig aan een of andere deelnemer (deelneemster). Maar verleden week heb ik mij uitzonderlijk geergerd aan een jonge man die blijkbaar niet in de categorie van uitzonderlijk hoge IQ's thuishoorde. Zelfs indien het programma gemonteerd zou zijn om hem antipathiek, arrogant, bekrompen en dom  te doen overkomen, dan nog moet er achter de schermen een behoorlijk "speciaal" individu achterblijven.

En nu blijkt dat de man in kwestie bijna niet meer op straat durft komen : http://www.vandaag.be/lifestyle/63051_david-van-hoesen-uit-komen-eten-ik-durf-niet-meer-buitenkomen.html.

Ik kan enkel schrijven : verzint eer ge begint en eigen schuld, dikke bult. Blijkbaar bestaat er toch nog zo iets als immanente gerechtigheid ...

Water

Het is algemeen geweten dat de beschikbaarheid van zoet en zuiver drinkbaar water wereldwijd een probleem aan het worden is en zelfs naar oorlogen kan leiden.

Maar waarom moeten ernstige problemen altijd geïllustreerd worden met totaal overtrokken, per definitie onjuiste en noodzakelijkerwijze onvolledige statistische "analyses" ? Zoals de bewering dat elke Belg per dag 90 badkuipen water verbruikt en dat de Belgische "watervoetafdruk" bij de hoogste van de wereld behoort ?

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=8A37RNM4.

So what ? Minder vlees eten ? Minder water verbruiken ? Indien we inderdaad minder water willen verbruiken moeten we gewoon van alles minder verbruiken, onze levensstijl totaal omgooien en echt veel soberder maar daarom niet slechter gaan leven.

Zien jullie dat al gebeuren ? Ik niet. Eén dag per jaar roeren we de luide trom en erna draaien we met een gesust geweten de waterkraan weer volledig open.

Wij zullen onze levenswijze niet veranderen, maar de kans vergroot elke dag dat oorlogen - of nog waarschijnlijker - de natuur zelf ons daartoe dwingt.

Hoogmoed

"Mahatma Ghandi wilde absoluut een foto aan de deur, om aan de massa ongeletterden in India in één beeld te tonen dat hij officieel erkend was als de leider van zijn volk."

Dat zou de leider volgens De Standaard beweerd hebben, waarbij hij zich afvroeg of zijn bezoek aan Downing Street 10 ooit eenzelfde effect kan hebben voor de Flaamse beweging.

In welke wereld leeft die man ? Hoe durft hij zelfs maar een parallel trekken met Ghandi, en hoe kan de Engelse premier een Flaams politieker "erkennen" ? En wat zegt "de massa ongeletterden" over zijn respect voor zijn kiesvee ?

Het spreekwoord zegt dat hoogmoed voor de val komt. Die val kan voor mij niet snel genoeg komen !! Maar blijkbaar maak ik mij illusies. Het kiesvee aanbidt zijn/haar leider.

Ave Caesar ...

Slechtvalken in Gent

Lees : http://www.gentblogt.be/2011/03/21/binnenpiepen.

Allez, kerktorens en cementsilos dienen dan toch nog tot iets !

Tweede aarde

Volgens een Leuvense astronome vinden wij voor 2020 een nieuwe aarde.

Lees : http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/voor-2020-vinden-we-een-tweede-aarde/article-1194968494796.htm.

We moeten er dan ook nog geraken - om ze dan in sneltempo ook om zeep ofte naar de maan te helpen ?

Krak-boem

"Een bekende Amerikaanse seismoloog ziet verbanden tussen de recente aardbevingen in het gebied rond de Stille Oceaan. Meer nog, hij denkt dat er de komende dagen een zware beving mogelijk is in Noord-Amerika.

Jim Berkland, een geoloog die bekendheid verwierf met de accurate voorspelling van een grote aardbeving in Californië in 1989, staat de jongste dagen weer vooraan in het nieuws. Hij verklaarde in de media dat er deze week een nieuwe grote aardbeving kan plaatsvinden, deze keer in Noord-Amerika.

Berkland heeft het over een 'venster' - een waarschijnlijke periode - tussen 19 en 26 maart."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110320_096.

Dat er vroeg of laat een zeer zware aardbeving komt aan de Amerikaanse Westkust is  uiterst waarschijnlijk, ja zo goed als zeker. Maar deze week ?

Misschien heeft de man gelijk, misschien heeft hij ongelijk. Maar hij heeft in ieder geval de media gehaald. Ik heb in ieder geval in volle paniek mijn reis naar San Francisco afgelast ...

Nieuws

Het zijn weer hoogdagen voor de media en de sensatiejagers. Het volk moet toch ingelicht worden nietwaar. De media lopen over van berichtgeving over Japan en Lybië : urenlang wordt er over geperoreerd op TV en radio en de kranten staan er vol van.

Maar wordt het volk echt ingelicht ? De media hangen aaneen van tegenstrijdige berichten, oppervlakkige  analyses en sensatiejagerij - bekijk de beelden. Het zijn ook hoogdagen voor zogenaamde experten die elk om beurt hun eitje mogen komen leggen.

En wat halen jij en ik uit die berichtgeving ? Een overdosis aan bijzonder weinig betrouwbare informatie. Maar ja, de winkel moet draaien, nietwaar, en wij moeten tenminste de schijn redden dat we diep medeleven met al de slachtoffers van die problemen.

Atoomenergie

"Atoomcentrales leveren zowat twee procent van de wereldwijde eindvraag naar verhandelbare energie. Het gebruik ervan is geconcentreerd in rijke landen met al een overdreven hoog energiegebruik."

" ...  cijfers zijn niet altijd wat ze beweren te zijn. Atoomenergie is een archetype van privatisering van de opbrengsten en socialisering van de kosten. De opbrengsten zijn direct, omlijnd en becijferbaar. De kosten zijn indirect, verspreid en slecht tot niet meetbaar."

Een zeer lezenswaardig artikel : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RU37M4NN.

March 20 1892

On that day, my paternal grandmother was born in Meerbeke. Rosalia Margaretha Ravijst was a daughter of Petrus Joannes Ravijst (Nieuwenhove 1861 - Meerbeke 1944) and Joanna Maria De Schepper (Meerbeke 1864 - 1926). To the best of my knowledge Petrus Joannes and Joanna Maria had six children. I list them,  not necessarily in chronological order :  Jef, Margriet (my grandmother), Louis, Benoë (Benedictus), Ber (Albert) and Line,

Margaretha married Pieter Jozef Timmermans (Meerbeke 1886 - 1953) ; she died in the UZ in Ghent on December 2 1973. She was the last of my grandparents to pass away. They had seven children, two of whom died very young. I have listed their children in various previous posts.

Petrus Joannes was a natural child of Rosalia Ravijst and an unknown father (there were a couple of  not very credible family legends about that father). According to very sparse family info, Rosalia probably married  in Tollembeek some time after the birth of Petrus Joannes, but I have not been able to find the name of her husband nor possible halfbrothers and halfsisters of Petrus Joannes (but there may have been a halfsister named Leontine).

And up to now I haven't been able to locate the place of birth, marriage and death of Rosalia's parents Joannes Baptiste and Joanna De Vits. But I found that Rosalia had at least two sisters.

The Ravijst line is the main "black hole" in my family tree. And as primary research in the archives is out of the question for the time being it may remain so for the foreseeable future ...

In the De Schepper line, the situation is totally different and ample information is available. It is in that line that the distant family relationship between my father and mother can be found. That also has been described in previous posts.

Levende denkers

Uit mijn kwaliteitskrant : "Volgens enkele lijstjes is Chomsky ook de meest geciteerde levende denker ter wereld: hij stond in 2003 op de achtste plaats, net onder Plato en Freud, maar boven Hegel en Cicero."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=MO37ONMA.

Nee, ik heb de zin niet veranderd.

Overigens staan er wel enkele zinnige gedachten in het artikel. Maar Chomsky is ongeveer even objectief als ik. Wat schrijf ik, ik kan me met die meester niet meten.

Pieken-bart

Volgens de recentste enquete blijft de partij van de leider pieken. Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110317_129.

In mijn ogen is dat een regelrechte ramp : de onbuigzame, ja kwaadwillige zegezekerheid van die partij kan er enkel door bevestigd worden, en de andere partijen kunnen en durven niet anders dan zich verder laten chanteren. Die partijen hebben niet het welzijn van het land en zijn burgers voor ogen, maar het overleven van hun eigen kliekjes.

Verdraagzaamheid en solidariteit zijn twee vuile, smerige woorden geworden.

Ik had al geen te hoge dunk van mijn  Flaamse medeburgers. Maar ze hebben blijkbaar nog altijd niet begrepen dat toegeven aan de partij van de leider leidt tot een sociaal-financieel-economische ramp.

Gezien ze volharden in het kwaad kan ik alleen maar schrijven dat ze alles verdienen wat ze door hun stemgedrag over hun hoofden hebben opgeroepen.

Economics

Paul Krugman, Nobel memorial prize in economics 2008 :

"The point is that while economics certainly did have some of the characteristics of a science three decades ago, you can make a good case that significant parts of the field have lost those characteristics since then."

See : http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/03/17/economics-as-a-science-a-bad-example/.

Lybië

"De VN-Veiligheidsraad heeft een resolutie goedgekeurd die een snel militair ingrijpen tegen Libië mogelijk maakt."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110317_164.
 
Tiens, tiens, Libië is dan toch niet volledig van het scherm van de media verdwenen. Maar "te laat de put gevuld wanneer het kalf verdronken is ?" En hebben we al niet te veel vingers in te veel papjes ?  Het zouden wel eens zeer bloederige vingers kunnen worden.
 
De Arabische wereld is een wereld apart. Waarom laten we hen niet hun eigen boontjes doppen ? Hebben wij nu nog niets bijgeleerd ? Tenslotte gaat het hier totaal niet om democratie en mensenrechten maar om olie, en om de dreiging van een massieve invasie van Afrikanen in de Europese burcht.

Albion

De leider ging op hoog bezoek bij de Engelse premier, bekend voor zijn ultraliberaal en antisociaal beleid.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110318_012&word=de+wever en http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/de-wever-krijgt-koninklijke-behandeling-van-cameron/article-1194969816003.htm.
De leider vindt dat een gouden zaak voor de geloofwaardigheid van zijn partij in het buitenland. Ik zelf heb maar één reactie : perfide Albion !

Kanalen

"Een derde VRT-kanaal is essentieel, ‘uit respect voor de jongste kijkers’. Dat zei VRT-baas Sandra De Preter donderdag in de mediacommissie van het Vlaams parlement."
Lees dat en meer op : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110317_077.

De programmering van de VRT zit nu al vol herhalingen en onzin. Nogmaals : moet er nog zand zijn ?

Water

Deze middag kreeg ik een brief van de watermaatschappij TMVW die mij dankte voor mijn medewerking bij de recente vervanging van loden buizen in mijn buurt.

Ik heb totaal niets gedaan behalve dat ik er voor gezorgd heb dat mijn auto niet in de weg stond.

Als geboren contrarian vind ik die brief een vriendelijk, hoewel overbodig en misplaatst initiatief en een onnodige kost voor de maatschappij. Maar wat ik echt erover vind is dat er een Sodexho cadeau pass bijzit voor € 10 als vergoeding voor de eventuele hinder.

Indien er al een geste nodig was, en dat betwist ik -  elementaire burgerplicht moet niet vergoed worden - dan hadden ze beter mijn rekening eenmalig met € 10 verminderd. Ik kan wel onmiddellijk een reden zien waarom ze de cheque verkozen boven een vermindering van de factuur, maar dat komt omdat ik altijd contrair ben. Ik zal die reden hier dus niet neerpennen, maar "à bon entendeur, salut".

En vooraleer een of andere slimmerik mij "van antwoord" dient : ik zal de cheque natuurlijk niet terugsturen. Ik ben wel goed, maar (nog) niet gek.

Economische ramp

Als tegengewicht van een recent lichtzinnig en nogal kwaadaardig postje van mij : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=R537INQH.

Een uitreiksel :

"Potentieel zorgwekkend is dat de mondiale economie nog altijd erg kwetsbaar is na decennia van schuldopbouw wat maakt dat we ons op een vulkaan bevinden (om in de sfeer te blijven van de natuurelementen) die geregeld tot uitbarsting kan komen, getuige ervan de bankencrisis en de schuldencrisis in Europa. Daarom is het essentieel dat de situatie op de voet gevolgd wordt, zodat het Japans drama niet opnieuw een destructieve kettingreactie in beweging zet en vooral dat we onze ogen gericht houden op het uiteindelijke doel om de wereld een stuk veiliger en stabieler te maken, ook op financieel-economisch vlak."

Ik heb nooit geloofd dat het ergste al achter de rug was. Wat we sedert enkele jaren gezien en beleefd hebben is niet het begin van het einde maar het einde van het begin. Ons financieel-economisch stelsel is verrot en staat op totaal verrotte fundamenten.

We worden stilaan klaargestoomd voor het tweede bedrijf van het financieel-economisch superdrama, want daar drijven we meer dan waarschijnlijk naartoe. En de regeringen ? Ze staan erbij en kijken er naar : ze weten niet meer waarin of waaruit.


Rookverbod in café

Ook kwaliteitskranten moeten hun bladzijden vullen. Zulks gebeurt onder andere onder de aanlokkelijke titel : "Gedaan met Café Welkom".

In dat artikel staat een typisch stukje cafépraat door iemand die tot de grote lichten van Flaanderen moet behoren. Uit louter naastenliefde zal ik zijn naam niet vermelden, wat de krant wel gedaan heeft.

De man zou geroepen hebben : "In de middeleeuwen rookte iedereen en werden mensen honderd."

Moet er nog zand zijn ?

Kernenergie (bis)

"Verantwoordelijken van Electrabel hebben woensdag op de site van de kerncentrale van Tihange verzekerd dat de Belgische centrales veilig zijn en dat ze gebouwd zijn volgens seismische normen die gebaseerd zijn op universitaire studies. Electrabel hield in Tihange een persconferentie naar aanleiding van de nucleaire crisis in Japan.

Er is altijd een risico, maar de veiligheidsnormen in de Belgische centrales liggen hoger dan in de Japanse, luidde de boodschap."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110316_134.

Ik ben zeker dat de Japanse centrales ook gebouwd zijn "volgens seismische normen die gebaseerd zijn op universitaire studies".

Words, words, words ... waarom zou ik die mensen geloven ? Wat hebben die ooit al gedaan om mijn vertrouwen te winnen ? En één van de weinige zaken die ik uit mijn universitaire studies onthouden heb is dat je een (bijna) monopolist nooit mag vertrouwen.

Kernenergie

Omdat ik ongeveer zot geraasd ben door de tientallen experts die de laatste dagen in de media opgetreden zijn is het een verademing het volgende artikel te lezen : http://blog.marcelsel.com/archive/2011/03/15/nucleaire-rien-a-signaler.html.

Ik onthoud eruit dat in de kernenergie, zoals in iedere economische activiteit, de "impératifs économiques" wegen op de veiligheid. Er is altijd een afweging, en die kan correct gebeuren of niet.

Wie dat ontkent is dom of oneerlijk.

The elephant collapses

"... I hardly ever discuss the elephant. I don’t even like to reach out and tug at his tail or touch his trunk, because he’s so damned big and overpowering. He’s much more significant than anything else I can see, but before long he will flatten our puny little bamboo village, and there’s no way to stop him. Any lengthy discussion of the looming pachyderm seems pointless.

I refer, of course, to the elephant of the coming economic collapse.

I make no predictions about when its enormous legs will begin to cut their inexorable swathe of destruction. I read all the doomsday forecasts back in 2008, and they all turned out to be wrong, at least in their predicted time frame. The signs that were predicted back then — the rise of oil and food prices, continuing unemployment, the stagnation in GDP, and the flight to precious metals — have begun, but they are clocking in two years later than predicted.

So the global financial system seems to be a lot more resilient than most people thought. The Powers That Be are adept at jury-rigging, and have patched up the decrepit machine with bailing wire and duct tape — i.e. bailouts and quantitative easing — to help keep it running for a little while longer.

However, the entire structure must eventually come crashing down, and the longer the postponement, the more spectacular will be its fall. The Western welfare state is built out of enormous, unthinkable quantities of debt. It is the greatest Ponzi scheme in history, and its demise is mathematically inevitable. The only question is exactly when the scam starts to unravel in earnest — the outside limit is about a generation from now, when the demographic disaster can no longer be papered over.

...  the party will be over much sooner than that. I tend to agree, but I’m no expert, and I’ve seen a lot of experts fail in their predictions. So I present no timelines, but the end of the world’s current financial regime is coming soon, and there isn’t anything that can be done to prevent it."

See : http://gatesofvienna.blogspot.com/2011/03/shadow-knows-part-one.html.

The author may be wrong - I sincerely hope he is - and he may be right. But I tend to agree with the analysis ; how can we get out of the spectacular mess we are in ? That  is a totally different problem. Hyperinflation ? War ? Nobody knows, but the outlook is bleak, to say the least ...

Bloedzuigers

Lees : http://trends.rnews.be/nl/economie/nieuws/finance/merkel-jaagt-belgische-elektriciteitsprijzen-omhoog/article-1194968891761.htm.

Alle uitvluchten zijn goed als de winsten maar omhoog kunnen. En dan maar zeuren over staatshervormingen en B-H-V terwijl wij van alle kanten kaal geplukt worden. Het is bijna misdadig !

Moppen van de dag

De zure moppen van de dag :

- Rik Torfs vindt dat Van Gheluwe al genoeg gestraft is.
Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GBJ37JMTI. Of heeft Torfs misschien gewoon een vliegertje opgelaten ?

- De kloof tussen Vlamingen en Walen is dieper dan gedacht.
Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110316_005. Misschien gaat het hier meer over de geloofwaardigheid van de twee hoogleraren dan over de uitkomsten van een bevraging van een schamele 70 personen ? Naar het schijnt bekijken we mekaar in clichés. Misschien is die bevraging het grootste cliché ?

- Spoorbazen houden vast aan plan om spitsuurtreinen te schrappen.
Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110315_144. En de klanten kunnen de pot op ! De topman van Infrabel weet : 'Er heerst binnen Infrabel een grote tristesse over het verliezen van onze fierheid om kwaliteit te kunnen aanbieden.' Tristesse ? Fierheid ?? Kwaliteit ??? Op welke planeet woont die man ?

- En Vervotte is tevreden met een dode mus.
"Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte toont zich tevreden met het "grondig en ernstig werk" van de NMBS in de zoektocht naar ingrepen om de stiptheid op de Belgische spoorwegen te verbeteren."
Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1236422/2011/03/15/Verbeteringen-NMBS-op-het-terrein-waarmaken.dhtml.

March 15 1824

On March 15 1824 my great-great-grandfather Amandus Neukermans was born in Okegem. He was the fourth of six children -  two of which died very young -  of  Adrianus (Okegem 1788 - 1860) and Anna Catherina De Doncker (Pamel 1791 - Okegem 1865).

Amandus was a miller's aid (molenaarsgast) and lived in the Rattenbergstraat, where his father had lived before him. Op September 6  1849 he married Catherina Asselman (Okegem 1823 - 1892). Amandus died very young on July 4 1857. His wife was left with five children :

- Maria Elisabeth (Okegem 1849 - 1892) was listed as a farmer (landbouwster) : she married Karel Lodewijk Cobbaert, a carpenter (timmerman) ;
- Rosalia (Okegem 1851 - 1922) was listed as a glove maker : she married Adrianus Cobbaert, a joiner (schrijnwerker) who was a brother of Karel Lodewijk ;
- Clara Cecilia (Okegem 1853 - 1854) : she died one day before her first birthday ;
- Hermilianus (Okegem 1855 - 1932) - called Kamiel - he was my great-grandfather : he married Clementia (Manse) Broeckaert. This couple has been  amply reported on in previous posts ;
- Ferdinandus (Okegem 1858 - 1939) : he married Odila Maria Broeckaert. Odila was a sister of my great-grandfather's wife Manse.

Hermilianus and Fernandus were immediate neighbours. Of all the people listed in this post, I have met one : "aunt Ida" : (Odila Maria Broeckaert was an aunt of my maternal grandfather - she died in 1945).

Zinloos

Een link uit vele : http://www.lesoir.be/actualite/economie/2011-03-15/la-panique-s-empare-des-bourses-828400.php.

De zinloosheid van de beurskoersen wordt nog maar eens geïllustreerd door de weerslag van de ramp in Japan. De koersen dalen zowat overal. Het is duidelijk det de verzekeraars geen goede beurt gaan maken, maar anderzijds zouden de  beleggers, of liever de speculatoren,  toch moeten feesten want de heropbouw van de regio zal de Japanse economie toch een nooit geziene boost geven ?

Dat miljoenen mensen in zwarte miserie zitten heeft de beurs nooit geboeid en ik zie niet in waarom dat nu ineens zou veranderen. Aasgieren voeden zich toch alleen met lijken ?

Eterij

Ik heb gisteren nog maar eens een nieuwe eterij ontdekt. Restaurant, zelfs brasserie  zou een té groot woord zijn.

Positieve punten : grote parking ; vriendelijke bediening (de bazin uitgezonderd) en kindvriendelijkheid (hoewel de keuze van kinderschotels - zoals meestal - uiterst beperkt blijft) ; en iedere klant heeft recht op kraaknet vers tafellinnen.

Ik ging me te buiten aan het menu van 45 euro, aperitief en wijn inbegrepen.

Ik heb nog nooit zo'n slechte cava geproefd. Het voorgerecht was eetbaar zonder meer (goede hesp en goede meloen) maar leek meer op een uitgebreid hapje. Aan het hoofdgerecht was weinig vreugde te beleven : het vlees - een "côte à l'os" - was  flets, niet gekruid en zat vol pezen ; een deftige frituur zou nooit friet durven aanbieden zoals die daar op mijn bord belandde ; de béarnaise zag er goed uit maar was een melig papje bijna zonder enige zuurtoets ; groenten of een slaatje waren er onbekend (op een gebakken tomaat na). Het duurde een eeuwigheid voor het nagerecht opgediend werd en ik heb er niet van  geproefd. De wijn was ondrinkbaar : hard en bitter. Het gebeurt bijna nooit dat er een restje wijn op mijn tafel  blijft staan ; hier was het behoorlijk meer dan een klusje. En de koffie was waterachtig.

Daarenboven heb ik in een eterij nog nooit op zo'n ongemakkelijke stoelen gezeten (gekocht op een uitverkoop van een school of een parochiezaal ?) en was het er uitgesproken rumoerig, en de lounge leek meer op een verdachte "cabardouche" dan op iets anders.

En toch zat de nogal grote gelegenheid behoorlijk vol en werd er serieus "gegaffeld" ... maar blijkbaar aten de meeste mensen de andere "specialiteit" van het huis. Ik heb er even van geproefd en ik moet toegeven dat die beter meeviel alhoewel ze ook geen blijvende indruk naliet.

Ik ben zelf  absoluut geen goede kok, maar ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik véél beter kan koken dan de persoon die daar aan de haard staat. Ik kende een aantal slechte adressen in het Gentse : deze eterij komt op een "ereplaats" op mijn zwarte lijst.

Vanmorgen had ik nog altijd een slechte nasmaak in mijn mond.

Miljardairs

Drie Belgen staan in 2011 in de ranglijst van miljardairs, die opgesteld werd door het tijdschrift Forbes :  Patokh Chodiev, Albert Frère en nieuwkomer Wang Xingchun.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110310_044.

Juist ja ...

Stella

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1233333/2011/03/09/Topmanagers-AB-InBev-krijgen-12-75-miljoen-extra.dhtml.

Ik drink al bijna nooit bier maar zal er nu voor zorgen dat ik nooit geen Stella of enig ander InBev produkt zal drinken.

Ash Wednesday

"Memento, homo, quia pulvis es et in pulverem revertis."

Tomorrow is Ash Wednesday, the beginning of Lent, 40 days before Easter. Over the last 50 years or so, Lent has lost almost all its meaning. The priests of the Roman church will tell you otherwise, but believe you me, they are wrong !

This year, Ash Wednesday and Easter come very late in the year.The latest possible date of Ash Wednesday is March 10 ; so we are one day short of the record. The last time Ash Wednesday was on March 10 was in 1943 ; the next time will be in 2038.

The earliest possible day for Ash Wednesday is February 4.

Anti-virus : de logica

Ik heb de laatste paar weken redelijk veel "ambras" gehad met mijn desktop en mijn laptop.

Eerst zat ik een paar dagen zonder internet (en zonder telefoon). Belgacom heeft het probleem behoorlijk snel geklaard, en tot mijn stomme verbazing kreeg ik een week later een telefoontje om te vragen op het probleem inderdaad opgelost was en of ik tevreden was over de tussenkomst : twee maal volmodondig ja.

Een update van het gratis Avast programma leidde daarna tot blokkering van mijn desktop. Het programma wissen en herinstalleren loste het probleem niet op. Na elke herstart werd de boel telkens opnieuw geblokkeerd. Gelukkig kon ik nog verder met mijn laptop, waar ik de update niet uitgevoerd had. Mijn uiterst gedienstige helpdesk vond geen informatie op internet en dus hebben we maar weer AVG geïnstalleerd. Daar kwamen ook een paar probleempjes bij kijken. Het programma wil te veel doen en vertraagt de pc behoorlijk - een paar opties werden uitgeschakeld.

En eergisteren gaf mijn laptop eensklaps de geest : er viel  niets meer op het scherm te toveren : het apparaat sloeg gewoon niet meer aan. Ik heb die dan gisteren naar de intensieve zorgen gevoerd, waar mij nogal laattdunkend verteld werd dat een laptop van 2007 zijn normale levensloop gehad heeft en dus waarschijnlijk de moeite van het repareren niet meer waard is. Enfin, afwachten maar ...

Maar wat me weer eens speciaal is opgevallen is de "logica" van de anti-virus programmas. Ik heb om 15 - 20 jaar tijd bijna nooit een probleem gehad met een virus. Maar ik heb nog niets dan problemen gehad met de anti-virus programmas. Ik heb al meerdere programmas (betalend en gratis) gebruikt. Het lijkt erop dat wanneer je die programmas installeert je de controle over je PC verliest en dat die programmas het bestuur  overnemen ...

Ik vraag me af of ik werkelijk zo veel slechter af zou zijn zonder bescherming, maar ik ben natuurlijk te laf om het echt te proberen ...

Banksters and unions

A "nice" cartoon : http://1.bp.blogspot.com/-hOxWGRhPeGM/TXVB6REMu7I/AAAAAAAAH9k/waZjcv4P9YQ/s1600/cartoon941.gif.

Oud eerste minister

Lees : http://www.vandaag.be/binnenland/61778_dehaene-weg-bij-ab-inbev-en-lotus-bakeries.html.

En dan nog alleen omdat hij moet. Geen dag te vroeg als je het mij vraagt.

Psychiaters

Psychiaters mogen in de media "god en klein pierke" dood-analyseren zonder dat ze de persoon in kwestie ooit ontmoet of gesproken hebben. De kranten staan vol met hun "wetenschappelijke" analyses.

Maar er is blijkbaar toch een grens : aan de leider mag niet geraakt worden !

Lees : http://www.vandaag.be/binnenland/61740_psychiater-die-de-wever-analyseerde-op-het-matje-geroepen-door-orde-der-geneesheren.html.

Greed

A CEO of a major multinational, a conservative right wing politician and a union worker are all sitting at a table when a plate with a dozen cookies arrives. Before anyone else can make a move, the CEO reaches out to rake in eleven of the cookies. When the other two look at him in surprise, the CEO locks eyes with the politician. "You better watch him," the executive says with a nod toward the union worker. "He wants a piece of your cookie."

Their middle name is Grabby.

Slightly adapted from : http://www.dailykos.com/story/2011/03/06/953112/-Why-its-okay-to-hate-union-workers.

Koekelberg

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110305_014.

De belegerde politiebaas Koekelberg heeft mijn volledige sympathie. Misschien weet hij soms niet precies waar hij de lijn moet trekken, maar hebben jullie ook gemerkt dat de aanvallen uit een welbepaalde hoek komen, namelijk van de N-VA, die in mijn ogen zelf nooit weten waar ze de lijn moeten trekken en ons al duizenden keer meer gekost hebben dan de reisjes van Koekelberg. Maar ja, Koekelberg is niet democratisch verkozen niet waar ?

Ik denk dat het doel is schade toe te brengen aan de staatsstructuren en de gezagsdragers in die structuren, en dat de aangeklaagde uitgaven daarbij maar een nuttige stok zijn om een hond te slaan. Misschien zit er ook nog een pak historische wraakgevoelens bij die nu kunnen geuit worden ? Ik vertrouw die mensen voor geen haar.

En dat er weer een breuk optreedt in het gedrag van vertegenwoordigers van de overheid tussen Flaanderen en Wallonië, dat zoiets niet geduld wordt in Flaanderen en de gewoonste zaak van de wereld is in het Zuiden is hogwash en pure horse manure. Wanneer gaan de Walen eens enkele Flamingen in hun hemd zetten ? Dat kan echt niet moeilijk zijn !

Logic

Heard on the BBC this evening (I think it was in a documentary about The Good Life, one of the best programmes ever) :

"God must be an engineer. Who else would locate a recreation zone next to a waste plant ?"

Personal computer

For almost a fortnight now I keep collecting problems with my personal computer. When the first is solved the second appears and so on. And I am totally illaterate in the matter and dependent on the goodwill of others.

Posting may be somewhat irregular in the foreseeable future.

Solidariteit

"In West-Europa behoort 'solidariteit' niet meer tot het dominante denken."

Louis Tobback in http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1231085/2011/03/04/Eeuwenoud-springlevend-Een-motie-van-treurnis.dhtml.

De man heeft overschot van gelijk : Alexander, alles voor mij en  ....

USD

Banksters (once more)

"The people who caused the financial crisis have reassembled the same system piece by piece paving the way for another massive meltdown."

Read : http://www.counterpunch.org/whitney03032011.html.

Woningfonds

In De Standaard van vandaag vind ik een artikel over het mogelijke failliet van het Vlaams Woningfonds tegen het jaar 2020 (hoe vooruitziend zijn onze politiekers en zakenmensen toch !).

Het artikel wordt geillustreerd met een grote foto van een koppel (m + v) die de etalage van een vastgoedmakelaar staan te bekijken. Zie : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=8T370LNI&word=vwf.


Maar wat ziet mijn lodderig oog ? Al de getoonde advertenties zijn uitsluitend in het Frans, voor woningen in Molenbeek-St-Jean, Zellik, Strombeek-Bever en zelfs Vilvoorde.

Kan dat nog in 2011 in de politiek correcte Flaamse media ? Op is het een achterbakse manier om te suggereren dat de Walen en Brusseleir er weer voor iets tussenzitten ?

Inflatie

Een paar jaar terug, toen er volop geld in de economie gepompt werd om de bankencrisis te beheersen, waren zij die wezen op de mogelijkheid, nee de waarschijnlijkheid van een zeer sterke inflatiegolf, ondeskundige nincompoops en paniekzaaiers.

En wat zien we nu al een paar maand ? Zelfs in de allerbeste kringen wordt gewaarschuwd voor het gevaar van een snel stijgende inflatie.

Dat bevestigt mij steeds meer in mijn overtuiging dat economisten en aanverwante soorten geen enkel benul hebben over wat er te gebeuren staat. Zelfs in de analyse van recente evoluties raken ze het nooit eens.
Economisten zijn geen haar beter dan de orakels van Thebe. Economie is geen wetenschap : er zijn geen wetmatigheden ; iets anders dan visionaire meningen en dogmas kan je er niet in vinden.

Ja

Zouden er in dit ondermaanse nog Nederlanders rondlopen die, wanneer ze geinterviewd worden, een minuut kunnen praten zonder minstens vijf maal het woordje ja te gebruiken ?

Bekrompenheid

Een van de betere pennevruchten van Rik Torfs over Flaanderen's onverwerkt verleden vis-à-vis de Franse taal en de Rooms katholieke kerk.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=S73709AV.

Een korte zinssnede :

"Twee aspecten van zijn geschiedenis heeft Vlaanderen tot op vandaag niet verwerkt: zijn band met de Franse cultuur en zijn katholieke wortels. Dat wij Vlamingen vandaag eerder voor onszelf aantrekkelijk zijn dan voor anderen die ons van op een afstand gadeslaan, houdt daarmee verband."

Een aanrader.

Family stories

Family stories and traditions can be a valuable source of family history, but often they are wrong or have been deformed in the transmission of one generation to another.

Four exemples coming out of my own genealogy :

- my maternal grandfather, Joannes Franciscus Neukermans  told me - more than once - that his family originated in the Wetteren-Serskamp region. My research showed that he was referring to the family of his maternal grandfather, not to his paternal grandfather (which is what I had always understood).
The explanation for this erroneus belief may have been that my grandfather never knew his own paternal grandfather Amandus who died young :  my great-grandfather Hermilianus was a baby when his father passed away - and hat my grandfather's paternal grandmother Catharina Asselman died in the late eighteen hundreds while he was a young child. On the other side, my grandfather's  maternal grandparents Karel Bernard Broeckaert and Joanna CatharinaVan de Perre lived a (very) long life and had the opportunity to transmit parts of their families' history.

- my maternal grandfather  also told me that one of his ancestors, at the time of the French revolution, was leaving the house to buy a peace of land out of the neormous ecclesiastical goods which had been confiscated by the government of that day, and that his wife  drew him back by the rim of his coat stating that she would not allow him to condemn his soul to eternal fire by buying these goods which had been stolen by Satan's accomplices. There is not a chance in hell (excuse the pun) that I shall ever be able to control the veracity of that story ...

- my paternal grandmother Rosalia Margaretha Ravijst said that she descended from a French soldier of Napoleon who remained here after the wars. That was the explanation she gave for her not very common name. I haven't progressed far enough in her ascendancy to formally state that this story is false, but my indications are that it is almost impossible.
Still,  I ask myself how it came to pass that she had a commemorative medal of a German prince of the revolutionary period. I have the medal now : its is not valuable - it is beaten out of a tin-like metal.

- on the other side, there is the story which was told by the wife of my paternal grandmother's brother, according to which the Timmermans (no relations of hers!) were rich but degenerated and spoil-sick merchants who delapidated their fortune in one generation in th eighteent century, proved true except for a couple of details : the spoilsick generation was not in the Timmermans line but in a maternal line leading to my great-great-grandfather's wife Maria Anna Van den Houte, second wife of Karel Timmermans. And that spoilsick branch were not rich merchants, but  minor gentry. All the other details of her story proved correct.

Later I understood where my great-aunt got this story : she was a descendant of a Van den Houte herself.

In this post I have omitted the data of birth and death -the text is difficult enough to read as it is, and all these data have been posted on my blogs on earlier occasions.

Een echte socialist

In een artikel over de quota voor vrouwen in bestuursraden van beursgenoteerde ondernemingen lees ik :

‘Quota zullen altijd gemengde gevoelens oproepen', sust Tuybens. ‘Maar bedrijven hebben naast verplichtingen tegenover hun aandeelhouders ook een maatschappelijke rol.'

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=CB370RBK.

Oei, een slippertje ? Of een verkeerde quote ? Of is meneer toevallig de verplichtingen tegenover de werknemers vergeten ?

DeVlag

Ik stel voor dat er op de vlag van het onafhankelijk Flaanderen naast de klauwende leeuw ook een medaillon van de leider afderdrukt wordt, opdat we nooit vergeten wat we aan wie te danken of te wijten hebben.

Ave

De vermenigvuldiging van de gepubliceerde heiligenlevens over de leider loopt zo stilaan de spuigaten uit.

Lees (liever niet) : "Wees gegroet De Wever, vol van genade - De populariteit van de N-VA-voorzitter groeit nog steeds" op http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=OS36UOVO&subsection=3

Wees gegroet De Wever ? Nee, eerder "ave caesar, morituri te salutant" !!

Aardgasprijzen

"Electrabel vraagt een klein miljoen aardgasklanten hun voorschotfactuur te verhogen met 20 tot 40 euro per maand. 'We willen onaangename verrassingen bij de eindafrekening vermijden' " zegt een woordvoerster.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=K636UOB0.

Het blijft wonderlijk hoe de prijzen bijna ogenblikkelijk naar boven worden aangepast, maar dat de prijsverminderingen altijd blijven haperen. Ik  herinner me nog levendig dat ik  enkele jaren terug gespannen wachtte op een prijsvermindering, en ik meen mij te herinneren dat ik er per slot van rekening zo goed als niets van gemerkt heb.

Wanneer gaat de overheid  de prijsvorming in de energiesector eens echt aanpakken ? Maar ja, die vraag stellen is ze beantwoorden : dat kan of durft ze niet. Als een kat rond de hete brij draaien, OK, maar er iets aan doen ?

Cercle vicieux

Ider die mij een beetje kent weet dat ik bijzonder weinig inzichten en standpunten deel met de ultraliberale en soms zeer bekrompen Karel De Gucht.

Maar nu en dan slaat hij de nagel op de kop. Aanbevolen lectuur : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G5P36SK7G.

Een uitreiksel :

" 'De maatschappelijke meerwaarde van een gezonde identiteitsbeleving,' betoogt De Wever, 'ligt vooral in de creatie van een ethische gemeenschap'. Ik huiver instinctief als ik een dergelijk adjectief lees. Ideologisch gezond zijn lijkt me iets, om Thatcher te parafraseren, 'like being a lady. If you have to tell people you are, you aren't.' Ik vrees dat het politieke cultiveren van identiteit vooral gemeenschappen verdeelt en ethisch burgerschap ondermijnt. Ze herleiden tot nationale identiteit stuit me bovendien tegen de borst. Ik kies mijn eigenheid graag zelf, als het even mag.

En zelfs al zou een open identiteitsbeleving een maatschappelijke meerwaarde opleveren, dan nog spoort de politieke invulling ervan niet met mijn opvatting over democratie en burgerschap. Dan wordt Vlaanderen onwillekeurig ook de grens van onze democratie. Dan zijn we Vlaming, niet om Europeeër te worden, maar om Vlaming te blijven, punt uit."

En ook :

"... een democratische politieke ruimte wordt geschapen en ingevuld door de burgers zelf. Niet door nationalistische a-priori's. Het nationalisme ziet een volk daarentegen als een lichaam op zich, boven de burgers, een levend wezen dat haar eigen 'lot' bepaalt - wat men daar ook onder mag verstaan. Mogen we het daar nog hartsgrondig mee oneens zijn?

Probleem is ook: ik ken het Vlaanderen niet, dat weerklinkt in dat Vlaamsnationale discours. Het Vlaanderen dat een eigen natiestaat nodig heeft om zichzelf te kunnen zijn, waarin de 'identiteitsbeleving te problematisch en te zwak is om meerwaarde te bieden aan een actief burgerschap.'

Het Vlaanderen dat ik ken is al ontvoogd, heeft zijn eigen lot al in handen, én de middelen om maatschappelijk een meerwaarde te bieden. De Vlaming zoals ik die ken is stilaan Vlaming genoeg om Europeer te worden. De Vlaamse natie ... heeft geen onafhankelijkheid nodig om democratisch, solidair en open van geest te zijn.

Een gezonde portie zelfrelativering zou misschien wel helpen."

Maar juist dat ontbreekt totaal bij de dogmatische evangelisten van het Flaams nationalisme.

In dezelfde krant prijkt ook een artikel over de "ruzie" tussen de cultuursector en de partij van de door het volk zo geliefde leider. Ik lees dat artikel met groeiende verontwaardiging ; ik word echt ongesteld van het soort onzin dat een van de Gentse kopstukken uitkraamt, en ik word ook eer ongerust, want ik ken een klein beetje geschiedenis en ik weet waartoe die gevaarlijke onzin kan leiden.