Ziekenhuizen

"Ziekenhuizen geven vaak onvoldoende informatie over de ziekenhuisfactuur. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop bij 163 Belgische ziekenhuizen. Nochtans is het bij wet verplicht om de patiënt te informeren over eventuele kamer- en ereloonsupplementen en hem te wijzen op de financiële gevolgen van zijn keuzes."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110330_097.

Naar het schijnt voldeden slechts 37 % van de ziekenhuizen aan die verplichtingen.

Ik ben gelukkig nog maar een keer - zeer kort - in een ziekenhuis opgenomen. Mij werd tot vervelens toe herhaald dat het kamersupplement voor een eenpersoonskamer (die ik in dagopname slechts voor maximaal twee uur gebruikt heb) een kleine dertig euro bedroeg - ik ben het juiste bedrag vergeten. Maar geen enkele keer werd er over gepiept dat die kamerkeuze tot gevolg zou hebben dat de honoraria verdubbeld werden ; en dat ging niet over een paar euro, maar over zowat duizend euro !

Ik had het moeten weten, maar ja ...

No comments: