Driekleur of leeuw

In het kader van de Ronde van Vlaanderen  schijnt er in Sint-Lodewijk (Deerlijk) een soort vlaggenoorlog aan de gang te zijn tussen leeuw en driekleur.
Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=S5388I13.

Een groot Flaams licht uit dat dorp deelt ons mede : ‘De Vlaamse leeuw is het symbool van elke Vlaming. De Belgische driekleur daarentegen is een symbool dat mij al 180 jaar onderdrukt. Ooit heb ik een driekleur gehad. Die lag als dweil aan de voordeur. Ik wil er alleen maar mijn voeten aan vegen.'

Van iemand die al 180 jaar onderdrukt wordt kan je niets anders verwachten, maar in afwachting van mijn onderdrukking door zijn sooortgenoten  ligt bij mij de leeuw als dweil aan de voordeur en als schotelvod in de pompbak. Ik heb totaal niets met dat beest en met zijn vereerders / aanbidders. Beurk.

1 comment:

Johan said...

Ik heb niets met gelijk welk vlaggengezwaai. Versta me niet verkeerd : een artistieke show van vendeliers kan ik wel smaken. En een land en/of volk heeft nu eenmaal nood aan symbolen. Maar alsjeblief niets méér dan een symbool, want voor je het weet zit je in het eng nationalisme.