Anti-virus : de logica

Ik heb de laatste paar weken redelijk veel "ambras" gehad met mijn desktop en mijn laptop.

Eerst zat ik een paar dagen zonder internet (en zonder telefoon). Belgacom heeft het probleem behoorlijk snel geklaard, en tot mijn stomme verbazing kreeg ik een week later een telefoontje om te vragen op het probleem inderdaad opgelost was en of ik tevreden was over de tussenkomst : twee maal volmodondig ja.

Een update van het gratis Avast programma leidde daarna tot blokkering van mijn desktop. Het programma wissen en herinstalleren loste het probleem niet op. Na elke herstart werd de boel telkens opnieuw geblokkeerd. Gelukkig kon ik nog verder met mijn laptop, waar ik de update niet uitgevoerd had. Mijn uiterst gedienstige helpdesk vond geen informatie op internet en dus hebben we maar weer AVG geïnstalleerd. Daar kwamen ook een paar probleempjes bij kijken. Het programma wil te veel doen en vertraagt de pc behoorlijk - een paar opties werden uitgeschakeld.

En eergisteren gaf mijn laptop eensklaps de geest : er viel  niets meer op het scherm te toveren : het apparaat sloeg gewoon niet meer aan. Ik heb die dan gisteren naar de intensieve zorgen gevoerd, waar mij nogal laattdunkend verteld werd dat een laptop van 2007 zijn normale levensloop gehad heeft en dus waarschijnlijk de moeite van het repareren niet meer waard is. Enfin, afwachten maar ...

Maar wat me weer eens speciaal is opgevallen is de "logica" van de anti-virus programmas. Ik heb om 15 - 20 jaar tijd bijna nooit een probleem gehad met een virus. Maar ik heb nog niets dan problemen gehad met de anti-virus programmas. Ik heb al meerdere programmas (betalend en gratis) gebruikt. Het lijkt erop dat wanneer je die programmas installeert je de controle over je PC verliest en dat die programmas het bestuur  overnemen ...

Ik vraag me af of ik werkelijk zo veel slechter af zou zijn zonder bescherming, maar ik ben natuurlijk te laf om het echt te proberen ...

5 comments:

davy said...

laptop van 2007 en denk toch dat je die weinig gebruikt...
en nu al voor de vuilbak...
zouden ze niet vlug zeggen 'het is voor de vuilbak - niet herstelbaar' voor een nieuw toestel te kunnen verkopen??

Pablo Carpintero said...

Of course.

davy said...

ik heb tegenwoordig veel last van norton die mijn pc bestookt om hun produkt te aanvaarden.
ge kent dat ze voeren een zogezegde scan uit en daarna vragen ze 'nu installeren?'.
(heb van mijn schoonbroer gehoord dat ik regelmatig moet kijken of het niet bij mijn programma's staat en zo ja verwijderen)

ps: ivm 'of course': k'weet het maar voor sommige kost het (zuur) geld als ze zeggen "t'is voor de vuilbak"!!(terwijl het nog zo oud niet is)

Johanuitokegem said...

Leve AVG ! Nooit problemen gehad.

http://www.johanallard.be/

Pablo Carpintero said...

Ik anders wel, en nog geen beetje. Het is eigenlijk tegen beter weten in dat ik weer voor AVG "gekozen" heb !