Eterij

Ik heb gisteren nog maar eens een nieuwe eterij ontdekt. Restaurant, zelfs brasserie  zou een té groot woord zijn.

Positieve punten : grote parking ; vriendelijke bediening (de bazin uitgezonderd) en kindvriendelijkheid (hoewel de keuze van kinderschotels - zoals meestal - uiterst beperkt blijft) ; en iedere klant heeft recht op kraaknet vers tafellinnen.

Ik ging me te buiten aan het menu van 45 euro, aperitief en wijn inbegrepen.

Ik heb nog nooit zo'n slechte cava geproefd. Het voorgerecht was eetbaar zonder meer (goede hesp en goede meloen) maar leek meer op een uitgebreid hapje. Aan het hoofdgerecht was weinig vreugde te beleven : het vlees - een "côte à l'os" - was  flets, niet gekruid en zat vol pezen ; een deftige frituur zou nooit friet durven aanbieden zoals die daar op mijn bord belandde ; de béarnaise zag er goed uit maar was een melig papje bijna zonder enige zuurtoets ; groenten of een slaatje waren er onbekend (op een gebakken tomaat na). Het duurde een eeuwigheid voor het nagerecht opgediend werd en ik heb er niet van  geproefd. De wijn was ondrinkbaar : hard en bitter. Het gebeurt bijna nooit dat er een restje wijn op mijn tafel  blijft staan ; hier was het behoorlijk meer dan een klusje. En de koffie was waterachtig.

Daarenboven heb ik in een eterij nog nooit op zo'n ongemakkelijke stoelen gezeten (gekocht op een uitverkoop van een school of een parochiezaal ?) en was het er uitgesproken rumoerig, en de lounge leek meer op een verdachte "cabardouche" dan op iets anders.

En toch zat de nogal grote gelegenheid behoorlijk vol en werd er serieus "gegaffeld" ... maar blijkbaar aten de meeste mensen de andere "specialiteit" van het huis. Ik heb er even van geproefd en ik moet toegeven dat die beter meeviel alhoewel ze ook geen blijvende indruk naliet.

Ik ben zelf  absoluut geen goede kok, maar ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik véél beter kan koken dan de persoon die daar aan de haard staat. Ik kende een aantal slechte adressen in het Gentse : deze eterij komt op een "ereplaats" op mijn zwarte lijst.

Vanmorgen had ik nog altijd een slechte nasmaak in mijn mond.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

En het eerste dat we te horen kregen, nog bijna voor een "goede avond", was dat Bankcontact (toevallig ?) niet werkte.