Ik ben klant bij Belgacom voor vaste telefoon, GSM en internet. Ik ben tot nu toe een tevreden klant (het kost waarschijnlijk allemaal véél te veel, maar wanneer er een technisch probleem is wordt je prompt geholpen).
Ik ben een zeer ontevreden klant bij Telenet voor analoge TV. Het feit dat Telenet ons nog eens gaat beroven, deze keer van BBC 1, BBC 2, ZDF en France 2 en dat (gewoonte getrouw) zonder vergoeding of vermindering van het abonnementsgeld was een stap te ver. Het feit dat Jim, vtmKzoom, "Telenet infokanaal", TMF Vlaanderen, Nickelodeon en ander rotzooi behouden blijven was het strootje dat mijn ruggengraat brak. Dat lijkt allemaal een beetje te veel op chantage om de klant van analoge naar digitale TV te "promoten".
Ik besloot dus Telenet buiten te gooien en alles op Belgacom te zetten. Ik maakte mij geen illusies, maar tot nu toe draait alles nog vierkanter dan ik ooit verwacht of gevreesd had.
Een dame van Belgacom belt me om te melden dat ik een nieuwe modem krijg voor Vdsl of zo iets, en dat ik die zelf kan installeren ; er is geen programmering nodig, enkel de contacten verbinden en wachten, en het boeltje installeert zichzelf.
Dan begint ze over digitale TV. Gezien ik toch al van plan was om van provider te veranderen lijkt het mij een beetje gek om bij Belgacom nog analoog van start te gaan. Ik krijg een zeer uitvoerige uitleg - zo uitvoerig dat ik het grootste deel al vergeten ben - en besluit om digitale TV te nemen. Ik krijg alles nog schriftelijk bevestigd.
Ik krijg een kleine avalanche SMSjes om een en ander te bevestigen (minstens twee van de SMSjes lijken mij onbegrijpelijk) en ik word verwittigd dat Europost een pakje gaat leveren op 30 april.
Ik mis een telefoontje waarin een technieker een afspraak wou maken.
Op 30 maart ontving ik een behoorlijk grote doos van Taxipost. Ik heb ze nog niet opengemaakt, maar naar me vandaag bij Belgacom gezegd werd bevat ze de nodige zaken voor digitale TV en een modem.
Intussen heb ik ook twee totaal onbegrijpelijke en gedeeltelijk tegenstrijdige brieven gekregen (bevestiging van ... maar er staat niet eens in wat bevestigd wordt) waarin zelfs mijn vast telefoonnummer verkeerd genoteerd is. En ik lees dat de technieker mij niet kon bereiken en dat ik zelf de klantendienst moet bellen om een nieuwe afspraak te maken.
Ik bel vandaag, rond 1400 uur, en ik moet verschillende pogingen ondernemen om de keuzemenus van de klantendienst te ontcijferen. Ik heb blijkbaar niet lang genoeg op de univ gezeten om die moderne zaken te begrijpen. Eindelijk krijg ik toch een vriendelijke dame aan de lijn die het zaakje nakijkt, en al snel blijkt dat een technieker moet langskomen voor de lijn (blijkbaar moet er daar ook iets aan veranderd worden) maar ze zegt me ook dat er genoteerd staat dat ik zelf de nodige installatie zal doen voor modem én digibox of hoe dat ook moge heten. De dame noteert dat ik twee linkse handen heb en dat Belgacom de ganse installatie moet doen. Ze belooft mij te proberen een afspraak te maken en mij binnen de 15 minuten terug te bellen op mijn GSM.
Drie uur en een bezoek aan de stad later bel ik de klantendienst weer op, krijg een heer aan de lijn die mij na enig zoekwerk weet te melden dat de installatie voorzien is voor 8 mei. Ik had gedacht dat de aansluiting binnen een paar dagen, hooguit een week, zou gebeurd zijn, maar alla, ik kan wachten ... Ik meld waarheidsgetrouw dat 8 mei voor mij onmogelijk is en vraag een andere, latere datum. Hij weet niet of het hem lukt dat "nu nog" in te voeren en vraagt of ik later eens kan terugbellen. La moutarde me monte au nez, maar ik blijf beleefd en vraag of zij mij kunnen terugbellen. Na enige aarzeling weet hij te melden dat ze "misschien" zelf nog zullen terugbellen. Overigens moest ik nog eens het nummer opgeven waar ik bereikbaar was.
Over de personen die ik aan de lijn gehad heb niets dan lof, zij moeten roeien met de riemen die ze krijgen, maar qua organisatie ...
Overigens had ik deze middag de telefoon nog maar juist toegelegd toen ik een enquete in twee vragen kreeg over de tevredenheid bij de Belgacom klanten. Ik heb de klantendienst het slechtst mogelijk cijfer gegeven en toch de bedienden zelf een goed quote gegund.
Vervolg binnen een maand ? Of komen er eerder nog wat andere kinken in de kabel ?
3 comments:
Overigens heb ik gisterenavond ook vergeefs geprobeerd via de e-services binnen te raken bij Belgacom.
Jullie begrijpen dat ik behoorlijk kwaad moet geweest zijn om zo'n lange "post" te plegen ...
Ik ben ondertussen toch op de e-services geraakt door mijn oud paswoord door een nieuw te vervangen, waarbij nieuw=oud !!!
maar het inloggen gebeurt niet snel en misschien had ik gisteren niet lang genoeg gewacht.
Maar iets moet mij van de lever : ofwel ben ik een achterlijke idioot, ofwel is de website alles behalve klantvriendelijk.
Post a Comment