Fusie

Waarschijnlijk het belangrijkste nieuws uit het cementwereldje sedert ik op pensioen ging. De twee "reuzen", het Zwitserse Holderbank en het Franse Lafarge, gaan fusioneren.

Lees : http://www.lefigaro.fr/societes/2014/04/05/20005-20140405ARTFIG00203-fusion-lafarge-et-holcim-les-conseils-ont-donne-leur-feu-vert.php.

Vijftien jaar geleden had zo'n nieuws totaal onwaarschijnlijk geleken ; samen hebben die twee "reuzen" een zeer prominente - zo niet dominante - plaats in meerdere markten. Benieuwd wat de concurrentie-flikken van de EU en van bepaalde individuele landen daarover te zeggen hebben. Persoonlijk denk ik dat dit bericht enkel maar goed kan zijn voor de aandeelhouders van beide bedrijven. Maar ik kan me vergissen : ik heb de evolutie in die markt totaal niet gevolgd sedert ik de deur van mijn bureau voor de laatste keer achter mij toe getrokken heb.

No comments: