Pasen

Vannacht zal het 34 jaar en 12.418 dagen geleden zijn dat onze pa overleed. Het was zondag 20 april 1980, enkele uren na de opening van de Gentse Floraliën. De gebeurtenissen van zijn laatste dag en nacht staan diep in mijn geheugen gegrift. Ik kan zonder overdrijven schrijven dat dit de moeilijkste uren van mijn leven geweest zijn, ook al omdat pa véél te jong gestorven is en door zijn grenzeloze offervaardigheid nooit echt van het leven heeft kunnen genieten. Ik blijf het diep treurig vinden dat slechts een van zijn vijf kleinkinderen hem echt gekend heeft en herinneringen aan hem bewaard heeft. Zij weten het niet, maar dat is een groot gemis in hun leven.

Zondag 20 april viel toen twee weken na Pasen ; nu valt Pasen op die dag ; op deze dag waarop de verrijzenis van Jezus Christus herdacht en gevierd wordt zullen mijn gedachten nu wel veel meer gericht zijn op het overlijden van onze pa, een in-goed mens die de belangrijkste man in mijn leven was en nog steeds is.

No comments: