Veteranen

Ik heb met diepe ontroering de plechtige herdenking van D-day in Ouistreham  gevolgd op de Franse tv. Ik heb nadien ook nog stukken van andere herdenkingen meegepikt. Ik vernam dat er in totaal een twintigtal plechtigheden waren.

Bij dit soort gelegenheden krijg ik altijd een beetje een bittere smaak in de mond wanneer ik zie dat voornamelijk staats- en regeringsleiders in het zonnetje gezet worden. Maar voor een keer stonden de echte hoofdrolspelers in het zonnetje : de veteranen. De meesten - en er blijven er niet zoveel meer over - zijn nu rond de negentig en zullen weldra in de mist van de geschiedenis verdwijnen. Maar zij hebben een plechtig, doorleefd, doorvoeld en respectvol afscheid gekregen.

Old soldiers never die ... they just fade away. Thanks guys ! Zonder jullie waren we nu nog een uitgemergelde kolonie van het nazi-monster.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Read : "June 6 : A walk across a beach in Normandy" : http://americandigest.org/mt-archives/grace_notes/june_6_a_walk_a.php