Witwassen

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140605_01130968.

"Paus Franciscus heeft donderdag de hele Italiaanse raad van de Autoriteit voor Financiële Informatie (AFI) ontslagen met als doel een internationaal team samen te stellen. De vier nieuwe leden zijn afkomstig van Italië, Singapore, Zwitserland en de Verenigde Staten. Voor de eerste keer is er ook een vrouwelijk lid. ...

De Autoriteit voor Financiële Informatie (Autorità di Informazione Finanziaria) is een toezichtsorgaan op de financiële overdrachten van de Heilige Stoel. De instantie werd in 2010 door zijn voorganger Benedictus XVI opgericht, omdat vermoed werd dat het Vaticaan betrokken was bij illegale financiële transacties."

Ik weet hoe langer hoe minder wat ik van die man moet denken en ik ben zeker niet de enige. Zijn besluit lijkt een goede maatregel : financiële (en andere corruptie) horen niet thuis in het Vaticaan. Maar wat mij "steekt" is dat hij beter op de centen lijkt te letten dan op de levensgrote religieuze, ethische en morele problemen en de kankers die in zijn instituut gegroeid zijn en dat hij zo de indruk schept dat zijn prioriteiten verkeerd liggen. Wanneer gaat hij de curie nu eens echt uitmesten en bijsturen ? Maar ik zal wel weer bijzonder naïef zijn ...

3 comments:

Johan said...

Ik denk dat je veeleer ongeduldig bent. De paus neemt toch al veel hooi op zijn vork en anderzijds beseft hij ook wel dat men een vastgeroest instituut als de curie en aanverwanten niet zomaar kan omgooien in relatief korte tijd zonder zichzelf vast te rijden. Je ongeduld is wel begrijpelijk, want een aantal maatregelen had voor de goede gang van zaken al een feit moeten zijn.

Pablo Carpintero said...

Ja, ja...

Pablo Carpintero said...

Lees : http://rorate-caeli.blogspot.com/2014/06/special-guest-post-what-will-church-be.html.