Opsplitsing

"De federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer wil dat er een opsplitsing komt van de lange treinverbindingen in ons land. Dat bleek bij de voorstelling van de studie Rail4Brussels. De studie Rail4Brussels richt zich op de verbetering van de doortocht en de bediening per spoor van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in een multimodale context en op lange termijn."


Dat ruikt naar en lijkt op pure waanzin.

1. Waar vind je lange trajecten in ons land  ? We leven in een klein land met kleine ideeën.
2. Wil men valiezenkoersen organiseren voor trajecten die tot nu toe rechtstreeks bediend werden ?
3. Misschien zijn er technische redenen om trajecten te splitsen. Maar met de klant wordt eens te meer geen of onvoldoende rekening te houden.

Een van de rampen van onze moderne maatschappij, en dit is een algemene opmerking die de spoorwegen ver overstijgt, is dat er veel te veel studiediensten zijn die alles en nog wat gaan analyseren en nogal dikwijls bevolkt worden door "specialisten" die vanuit hun ivoren toren niet verder zien dan hun neus lang is. Hun werk dient meestal als alibi voor hen die de beslissingen nemen.

En ja, voor hen die mij kennen, ik heb bijna 40 jaar in studiediensten gezeten op verschillende en steeds "belangrijker" niveaus. Dat verandert weinig tot niets aan mijn mening.

No comments: