8 juni 1914

Op die datum, enkele weken voor het uitbreken van de eerste wereldoorlog, werd mijn moeder geboren te Okegem. Zij was de enige dochter en een van de vijf kinderen van Joannes Franciscus Neukermans en Maria Antonia De Vidts. Met mijn vader Petrus Joannes Timmermans had zij drie kinderen, maar ze moest onze pa veel te vroeg afstaan. Specifieke data zijn te vinden in eerdere posts.

Zelf kende ze een lang maar zwaar leven, dat, niettegenstaande de grenzenloze toewijding van mijn vader getekend werd door ziekte en tegenslag.

Na het overlijden van mijn vader is ze bij mij blijven wonen. Het laatste decennium van haar leven was ze bedlegerig en had ze voortdurende zorg nodig, maar ik  heb mij altijd kunnen optrekken aan haar grenzeloze moed, haar toewijding aan kinderen en kleinkinderen, haar begrip en geduld en aan haar vertrouwen in haar geloof. En ze was een geboren verteller.

Gelukkig maar ben ik geen paus, want ik zou mijn vader en moeder zonder enige aarzeling beiden heilig verklaren ! En dat is geen misplaatste mop !

No comments: