Facebook bbbrrr

Enkele jaren geleden ben ik twee maal kort aanwezig geweest op Facebook.

Twee maal had ik er snel genoeg van ; twee maal ben ik er gedegouteerd uitgestapt en heb ik mijn sites stilgelegd. De sites definitief uitvagen was toen niet mogelijk, zeker niet voor een it-nulliteit als ik.

In gebruari 2017 heb ik een nieuwe site laten maken met als opdracht een maximale toegang tot sites van derden en een minimale toegang van derden tot mijn site. Dit omdat op vele internetsites die mij interesseerden het aandeel van Facebook zeer snel bleek te groeien.

Snel bleek al dat mijn verwachtingen veel te hoog gespannen waren. En lo and behold, de oude sites schijnen herrezen te zijn en mijn nieuwe site geinfecteerd te hebben met oude gegevens en zaken die mij totaal niet interesseren. Dat is zeer vervelend want nu blijkt dat ik totaal geen controle heb op wat er op mijn nieuwe site geinfiltreerd wordt.

En ik haat het wanneer ik mij in toestanden bevind waarover ik geen controle heb of die ik - op zijn zachtst uitgedrukt - niet begrijp.

Omdat ik geen zin heb om - in zoverre het al mogelijk zou zijn - Facebook in detail te gaan bestuderen, heb ik besloten om die sites verder hun eigen leven te laten leiden, hoe gevaarlijk dat ook kan zijn, mede omdat je nooit zeker weet dat je presence op Facebook volledig  gewist zal worden.

Ik ga niet veralgemenen : Facebook is misschien een leuk speeltje voor de jongere generaties of zelfs een professionele troef voor commeriĆ«le ondernemingen, maar ik kan leven zonder ; de bijkomende gegevens die ik vind  zijn hun "prijs" niet waard. Voor mij persoonlijk is Facebook een grove fout (die ik nu al drie keer begaan heb) en een kleine ramp.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

IK heb bewust geen adressen vernoemd in mijn post.