Familienamen

Vandaag ontving ik  het zeer aanbevelingswaardig tijdschrift : Mededelingen Heemkring Okegem nr 2 van 2017 met daar in "Top 20 van de Okegemse  namen" door Willy De Smedt.

Hij vergeleek de jaren 1900 en 2016.

Dat artikel bevatte  enkele verrassingen voor mij. Ik heb altijd gedacht dat Neukermans (mijn moeders' naam) een van de meest voorkomende namen was in Okegem, maar ook dat die in de laatste decennia door uitzwerving zo goed als verdwenen is. De eerste Neukermansen arriveerden in Okegem op het einde van de 17e eeuw uit Denderwindeke

Op 31 december 1900 waren er in Okegem 1.146 inwoners ; 608 van het mannelijk geslacht en 538 van het vrouwelijk geslacht. Er waren slechts 165 familienamen. Er waren :

1. Van De(r) Perre : 88 personen
2. Baeyens : 65 personen
3. Van Der Speeten : 53 personen
4. Van Isterdael : 47 personen
5. Vernaillen : 44 personen.

De meeste van deze namen kwamen al eeuwen voor in Okegem.

Er waren slechts 19 personen die luisterden naar de naam Neukermans. De naam komt pas op de elfde plaats. Ik denk dat ik met enige inspanning de meeste naamdragers zou kunnen benoemen.

Op 31 december 2016 waren er 2030 inwoners, waarvan 1027 van het mannelijk geslacht.
Er waren niet minder dan 900 verschillende familienamen.

1. Vernaillen : 56 personen (dat zal maar weinigen verwonderen ...)
2. Baeyens : 28 personen
3. Van (Der) Perre : 25 personen
4. Van Isterdael : 21 personen
5. De Brabanter :19 personen.

Er zijn dus relatief belangrijke verschuivingen geweest, en er waren geen Neukermansen meer in de top vijf. Persoonlijk kan ik er nog 4 benoemen ...

En tot mijn stomme verbazing  komt mijn eigen naam Timmermans op de negende plaats met 14 personen.

De Timmermansen in Okegem zijn altijd zeer zeldzaam en "far between" geweest ; de meeste naamgenoten (daarom nog geen stamgenoten) leefden in Gooik, Meerbeke, Pamel. Mijn stronk stamt uit Gooik, maar van de 14 naamgenoten in Okegem ken ik niemand.

No comments: