Ethisch reveil

"Periodes van ethisch reveil en strenge morele herijking zijn zelden periodes waarin humor gedijt. Die zin klinkt als een tweet van Rik Torfs, maar leest u toch verder. Het is belangrijk, we zitten namelijk midden in zo’n periode. Niet zozeer door #MeToo – al gaat het met die beweging de verkeerde kant uit als er niet snel wat relativering in sluipt – maar door een breder maatschappelijk fenomeen dat er vast verband mee houdt, en dat wordt gekenmerkt door het onuitstaanbare vermanende vingertje dat op de gekste momenten de kop op steekt."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20180223_03374754.  (Mijn cursiefjes).

Ik viel bijna uit mijn stoel toen ik dit las !

Een periode van ethisch reveil ? Nu ? Terwijl onze hypocriete mesthoop nog bijna nooit op rottere ethische en morele fundamenten gewaggeld heeft ? En ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt. Alleen durven de meeste mensen zich niet meer uiten.

Een onuitstaanbaar vermanend vingertje ? Terwijl de wereld zo goed als stelselmatig geterroriseerd wordt door het politiek correcte vingertje ?

Maar ik zal wel weer overdrijven zeker ?

No comments: