14 oktober 2013

De geboortedag van onze vader, nu 104 jaar geleden. 

ZIijn stiel was wagenmaker en schrijnwerker zoals hij van zijn vader geleerd had.

Maar hij diende zijn land in de tweede wereldoorlog en in de rijkswacht na de oorlog en tot aan zijn pensioen. Nooit heeft hij de Brabançonne horen spelen zonder dat hij tranen in de ogen kreeg.

Maar zijn allereerste zorg was zijn gezin, voor wie niets te veel was. Mijn ouders hebben bijzonder veel tegenslag gekend maar hebben er zich altijd goed doorgeslagen, mede door de grenzeloze inzet van mijn vader toen mijn  moeder zwaar ziek en hulpeloos was.

Kinderen zien veel maar begrijpen niet alles : wij weten nu dat het leven van onze diep goede en gelovige vader is één lange offergang geweest.

Ik weet dat hij bijna nooit aan zichzelf dacht : hij was gedienstig tot en met ; ook op dat gebied leek hij op zijn door goede eigen vader.

Mijn vader werd veel te vroeg van ons weggerukt ; hij  heeft nooit geweten wat er van zijn kinderen en kleinkinderen geworden is ; en slechts één van zijn vijf kleinkinderen heeft nog enige vage herinneringen aan hem. Dat is een eeuwig verlies ; ze hadden zo veel van hem kunnen leren.

Hij was een voorbeeld en inspiratie voor allen die hem gekend hebben.




PETRUS JOANNES TIMMERMANS

GEBOREN TE MEERBEKE OP 14 OKTOBER 1913 
OVERLEDEN TE SINT-AMANDSBERG OP 20 APRIL 1980.



Pa ongeveer een jaar voor zijn overlijden.

Ik geloof dat de dood niet het einde is ; 
tot spoedig weerziens pa !


1 comment:

D said...

hij sla u en ons gade van hier boven hoor!!
en zal al verschillende keren mee geklonken hebben!