18 juli 1864

Vandaag juist honderd vijftig jaar geleden werd een van mijn vier overgrootmoeders geboren te Meerbeke

Joanna Maria De Schepper was de dochter van petjen de champetter Ludovicus (Meerbeke 1833 - 1908) en zijn echtgenote Antonia De Vidts (Pamel 1840 - Meerbeke 1897). In 1890 Joanna Maria huwde Petrus Joannes Ravijts, dienstbode en koetsier (Meerbeke 1861 - 1944). Mijn vader's moeder was hun tweede kind : Rosalia Margaretha Ravijst werd geboren in 1892.

Joanna Maria overleed te Meerbeke op 11 december 1926.

Twee opmerkingen :

-- de schrijfwijzen van de familenaam Ravijst liepen soms ver uiteen ; tot Ravats en Revets ...

-- Antonia De Vidts was een oudere zus van mijn moeder's grootvader Felix De Vidts (Pamel 1853 - 1940). Zij was meer dan waarschijnlijk de meter van mijn grootmoeder Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - Okegem 1949). Antonia overleed te Meerbeke op 15 februari 1897.

Waarom meld ik dat ? Tot nu toe heb ik noch op Geneanet noch elders in het internet haar sterfdatum gevonden. Zij wordt nochtans in meer dan een stamboom of fiche vermeld. Ik ben nu benieuwd hoe lang het gaat duren eer deze datum in die stambomen of fiches verschijnt. Ik weet dat sommigen ervan gegevens uit mijn blog geplukt hebben omdat ze details overgenomen hebben die enkel van mijn blog kunnen komen.

Ik heb daar verder geen enkel probleem mee : ik ben gewoon nieuwsgierig ... en het zou "moeten lukken" dat al die mensen zu eensklaps in de gegevens van de burgerlijke stand gaan duiken en wroeten zoals ik het onlangs gedaan heb.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Het on line beschikbaar maken van een gedeelte van de parochieregisters en van de burgerlijke stand is een fantastische stap vooruit door het Rijksarchief en Familysearch.

Zo heb ik, zonder de archieven af te lopen, al een paar doorbraken en aanvullingen kunnen optekenen.

Ik hoop maar dat de nog ontbrekende gegevens zullen worden aangevuld.