Christina Deutekom

Na een kort ziekbed overleed de beroemde Nederlandse sopraan Cristina Deutekom in een Amsterdams ziekenhuis. Ze was in coma geraakt na een ongelukkige val. Ze was geboren in 1931.

Zij werd  door de New York Times de beste koningin van de nacht genoemd. Ik leerde haar en de klassieke muziek kennen dank zij een gepassioneerd  leraar-priester in het middelbaar onderwijs. Voor die introductie tot de klassieke muziek zal ik de nu stokoude leraar eeuwig dankbaar blijven.

Er is nochtans één klein probleem : volgens mijn krant debuteerde Christina Deutekom in 1963 bij de Nederlandse Opera als koningin van de nacht- een van de moeilijkste partituren uit  de operageschiedenis - en brak ze drie jaar later internationaal door ; maar om gezondheidsredenen is ze  vroeg gestopt met zingen.

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140808_01210599.

Nu is het zo dat ik het college verliet na de humaniora die ik in juni 1962 beëindigde. Op een ogenblik dat Christina's zangcarrière nog niet eens begonnen was ?

Je kan haar interpretatie van de aria vinden op YouTube.

No comments: