Kloefkapper

"Klompen zijn vanaf nu cultureel erfgoed, heeft minister Sven Gatz (Open VLD) beslist."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20170703_02955255.

Een van de roepnamen van mijn moeder was Margriet van Cis van de kloefkapper.

Mijn overgrootvader Hermilianus Neukermans (Okegem 3.10.1855 - 7.9.1932) was een kloefkapper. Hij maakte zijn klompen in een met rozen begroeid klein hokje in zijn tuin op de Rattenberg hoewel het hem niet direct aan plaats ontbrak in zijn schuur en stallingen. Hij is ook nog een poos suisse geweest in de kerk van Okegem, en was daar naar was het schijnt nogal streng.

De koffer met zijn gereedschap kwam na zijn dood bij een van zijn vele kleinzonen terecht. Die man overleed in 2015 en wat er verder met dat "cultureel erfgoed" gebeurde was mijn moeder onbekend.

Mijn moeder heeft in haar jeugd nog zeer regelmatig klompen gedragen ; voor haar schilderde hij speciaal bloemetjes op haar klompen. Zelf heb ik mijn grootouders nog regelmatig kloefen weten dragen voor het werk in tuin en akker.

Ik weet niet of mijn overgrootvader de laatste kloefkapper van Okegem is geweest of niet. Maar wat ik wel weet :  kloefkapper is voor mij een eretitel !

Maar ik vraag me wel af welke zin het heeft een zo goed als uitgestorven beroep nu nog, zowat drie kwart eeuw te laat, tot cultureel erfgoed te benoemen.

3 comments:

Pablo Carpintero said...

Hermilianus en zijn vrouw Clementina hadden acht zonen en twee dochters.

Pablo Carpintero said...

Zie ook : http://theconfusedcontrarian.blogspot.be/2007/09/de-kloefkapper.html.

Pablo Carpintero said...

Ik heb nooit het verschil tussen klompen en kloefen kunnen onthouden.