Prijzen

Gisterenavond herbezocht ik met enkele familieleden  een bekend restaurant in de omgeving van Gent. Ik had dat eethuis al meerdere  keren bezocht en was er steeds niet  overdonderd, maar tevreden buitengestapt.

Het restaurant ligt in een mooie, maar niet erg rustige omgeving, bezit een mooi klassiek interieur en de bediening is vriendelijk, maar soms vergeetachtig. En op zondagavond was er ook nog meerere onbezette tafels.

Alhoewel de prijzen van de menus bijna ongelooflijk laag waren aten wij à la carte omdat de twee voorgestelde menus veel te uitgebreid waren ; maar zwaar is het mij bekomen in mijn portemonnaie ! De prijzen van de meeste mogelijke combinaties van  voor- en hoofdgerecht (de kaart is redelijk uitgebreid) lagen bijna systematisch stukken hoger dan de vijf- of meer gangen menus.

Over de aanslag op mijn portemonnaie mag ik niet klagen want ik heb de keuze met open ogen en kennis van zaken gemaakt, maar ik vind dat een bijzonder eigenaardige commerciële strategie.

Tenzij je graag geld weggooit is "à la carte" eten daar inderdaad een pijnlijke aanslag op je portemonnaie. Je wordt practisch verplicht de menus te nemen, hetgeen ik dus bewust niet gedaan heb

Overigens heb  ik bij mijn laatste paar bezoeken opgemerkt dat de kwaliteit waarvoor het restaurant al decennia bekend stond een licht dalende lijn vertoont ; nochtans zijn de chefs bij mijn weten niet veranderd : het is een familiebedrijf.

Mijn gezelschap, dat normaal zéér discreet is in het beoordelen van de bezochte restaurants was bijzonder duidelijk in hun commentaar en een stuk negatiever dan ikzelf.

Ik denk niet  dat ze ons daar nog snel zullen terugzien.

Overigens wordt het aanbod van restaurants, brasseries enz. in Gent steeds uitgebreider, maar de trend in de kwaliteit is duidelijk negatief.

Kwaliteitseten aanbieden en poen scheppen gaan duidelijk niet samen.

2 comments:

D said...

Daar terug gaan : NEEN
gaan liever naar de frituur dan

wou der zéér graag terug naar toe gaan maar was een GROTE tegen valler

Pablo Carpintero said...

Een tegenvaller : zeker en vast ;
een GROTE : sterk overdreven.

De volgende afspraak wordt dus een frituur ! Maar goede frituren worden ook zeldzaam !

Die verdomde TV ook met de onophoudende en wijd verspreide kookprogramma's !