Merels

"Het Afrikaanse usutu­virus is opgedoken in het Gentse en houdt lelijk huis in de merelpopulatie. In het opvangcentrum in Merelbeke komen elke dag zieke vogels binnen. “Er is duidelijk iets aan de hand”, klinkt het daar. De oorzaak: een zachte winter en een warme lente."

Lees : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170728_02992497?utm_medium=article&utm_source=standaard&utm_campaign=crosspromoreg&utm_term=feed.

Ik heb enkele dagen terug een dode merel in mijn tuintje gevonden. Ik dacht eerst aan een kat, maar blijkbaar is er een andere oorzaak  - het lijk was ongeschonden.

Vroeger zat het hier vergeven van de merels ; nu zijn de bezoekjes zeldzaam geworden. En eigenlijk mis ik hun scherp gefluit niet echt.

 Hun luid scherp en zerp gesluit in de vroege lentemoren kon bijzonder storend zijn.  Maar een betere wekker was moeilijk te vinden.

Zal ik de terugkeer van merel, huismus en boerenzwaluw nog meemaken ?

I don't think so. bye, bye blackbird ?

1 comment:

Pablo Carpintero said...

En zijn vier van de vijf vogels op de foto geen lijsters ?