Herdenking

Ik heb deze namiddag op de Nederlandse TV de herdenkingsplechtigheid in Auschwitz gevolgd.

Het was een ontroerende plechtigheid waarin ook diepgaande vragen over toen en nu gesteld werden. Het is onvoorstelbaar hoe een beschaafd land zoals Duitsland zulke ultieme horror en bestialiteiten kon veroorzaken. Maar zoals ik ergens hoorde ; de beschaving is maar een flinterdun laagje dat met de minste aanleiding weggeblazen kan worden. Dat zien we, gelukkig in mindere mate, nog elke dag.

De enige min of meer valse noot kwam van de voorzitter van het Joods wereldcongres die in verband met de heropleving  van het anti semitisme blijkbaar vergeten was dat het verhaal van Israel na de oorlog ook niet echt vlekkeloos is verlopen en nog altijd verloopt. Nu en dan smaakte ik een vleugje onwelriekende propaganda. Maar voor de rest niets dan goeds over deze indrukwekkende plechtigheid.

En waarom volgde ik deze ceremonie op Nederland ? Omdat onze vrij schaamteloze VRT geld en tijd vindt om iedere zevende klasse wielerkoers te capteren en uit te zenden maar blijkbaar geen tijd en geld had om deze unieke herdenking te coveren.

Met mijn contrair karakter kan ik wel een paar redenen bedenken waarom ze daar wegbleven, maar die houd ik liever voor mezelf. En ja, we zijn nu eenmaal Vlamingen niet waar. Lompheid is een deel van onze volksaard.

No comments: