Vraagje

Ik blijf mij vragen stellen bij de berichgeving over de gijzelnames in Frankrijk.

We horen dat de gijzelaar in de drukkerij de ganse dag verstopt bleef in een grote kartonnen doos.

Waren de gijzelnemers dan toch niet to professioneel als men ons wil doen geloven ? Wisten ze wel dat er iemand aanwezig was ? Stond er in die drukkerij nergens een tv of een radio ? En hadden ze geen gsm waarop eventuele gelijkgezinden hen hadden kunnen verwittigen ?

En er werd zeer lang gesproken over vijf gegijzelden in de superette. Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat de politie niet van het begin af aan wist dat er veel meer mensen in  de winkel waren en dat de politie dus echt op eieren moest lopen om een nog groter bloedbad te vermijden.

Ik heb de zaak de ganse namiddag op verschillende zenders gevolgd. Dat was eigenlijk puur tijdverlies. Het was opmerkelijk dat de meest uiteenlopende geruchten circuleerden, dat er enorm veel gewauweld werd en dat er eigenlijk bijzonder weinig "nieuws" vrij kwam. Tientallen, zoniet honderden journalisten bleven maar praten en meestal ;kwam het er op neer dat ze moesten blijven herhalen dat ze niets wisten.

Eigenlijk moet ik schrijven : gelukkig maar ! Ik meen dat de politie zo veel mogelijk desinformatie en valse geruchten moest lanceren om hun echte plannen niet vrij te geven. En op dat punt is ze schitterend geslaagd. De gijzelnemers werden zonder verder bloedvergieten uitgeschakeld.

Een dikke pluim dus voor de Franse politie. Ze hebben de enige taal gesproken die terroristen verstaan.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Lees ook : "Live televisieverslaggeving heeft niet langer in de eerste plaats met nieuwsgaring, maar gewoon met een domme aanwezigheidspolitiek te maken."

http://www.knack.be/nieuws/mensen/journalistiek-ontaardt-in-dramamakerij/article-opinion-524341.html.