Ma dame

Onlangs zat ik op de bus voor  een dame die met een luid dragende stem haar gedetailleerde opinies en meningen aan het verspreiden was over onze maatschappij, de wereld, maar ook over de stad Gent. De omhoorders kregen ook een behoorlijk gedetailleerd inzicht in haar familiebanden.

Het was duidelijk te horen dat ze in het "beter" genoemde deel van de bevolking thuis hoorde. Daar kwam nogal uitgebreide "name dropping" bij te pas. Het werd ook duidelijk dat ze de "mindere" buurten van Gent totaal niet kende. Toen ik de kleding zag van haar man die haar kwam oppikken en de wagen waarin hij reed werd mijn diagnose alleen nog duidelijker. Een stereotiep beeld van (lagere) adel of "hogere" burgerij kwam duidelijk om de hoek kijken.

Haar (captieve) gespreksgenoot had duidelijk niet veel zin om een discussie aan te gaan ; het was eerder een eenzijdig gesprek.

De dame had ook uitgebreide links met Nederland, waar een van haar dochters resideerde. En ik viel bijna uit mijn stoel (gelukkig had ik een gordel om) toen ik haar met stellige zekerheid en passie hoorde  oreren dat het toch een eeuwige schande was dat Vlaanderen en Nederland niet één enkele staat hadden kunnen blijven.

Overigens was dat best een aangename en oprecht vriendelijke dame. Maar ja, ik ben niet de enige die er bizarre meningen en gedachten op na houd. Van de meeste mensen is er wel degelijk  een hoekje af. Dat maakt onze maatschappij zo boeiend.

No comments: