Evolutie

Ik woon nu 38 jaar op mijn huidig adres in een voor mij gebouwde woning die ernstige tekens van slijtage begint te vertonen; Daarin verschilt de woning niet van haar bewoner.

Lange jaren is mijn straat een "bolwerk" gebleven van - het nu verboden woord - autochtone Belgen. Maar sedert enkele jaren wordt de gemiddelde huidskleur van de bewoners langzaam donkerder. Het begon met zwarten en sindsdien verschenen verschillende tussen-teinten. Dat heeft tot nu toe geen problemen geschapen.

En verleden zaterdag is er nog een première geweest. Toen ik in de vooravond terugkwam van een voortreffelijke lunch met oude vrienden in een onaangenaam bomvolle stad - de kerst- of is het nu wintermarkten  weet je wel - was de straat volledig versperd met toeterende auto's . Het lawaainiveau werd aangevuld met een paar trommels. Gelukkig duurde de herrie niet te lang. Een eerste  bruiloftstoet (Turks ? Marokkaans ? ... ?) hield even halte in mijn rustige straat. Ik veronderstel dat er nog zullen volgen.

Jaja, de wereld verandert op allerlei gebied.We worden stilaan losgeschud uit onze vastgeroeste gewoontes (durf ik het woord cultuur nog gebruiken ?). Ik had het misschien liever anders gezien maar ik aanvaard onvermijdelijke evoluties. Hopelijk groeien de wederzijdse verdraagzaamheid en het wederzijds begrip, maar als "oude zak" ben ik er niet al te gerust in.  We denken toch zo gemakkelijk, en meestal volledig ten onrechte, dat we beter zijn

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Nog even en ze vieren het ganse jaar door Gentse Feesten. Aangenaam is anders. En de kerstmarkten versmachten niet alleen het centrum van de stad, ze zijn ook zowat het absolute tegengestelde van het kerstgebeuren dat steeds verder vervaagt in het collectieve geheugen.

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20161213_02625419.