Brasserie

Dat herinnert mij er aan dat ik een zeer regelmatig bezoeker van het verschijnsel "brasserie"  geworden ben, omdat de echt goede restaurants de laatste 15 - 20 jaar totaal onbetaalbaar geworden zijn voor een regelmatige frequentie en omdat er dikwijls ook een "m'as tu vu" sfeertje heerst dat mijn eetlust onmiddellijk bederft..

Ik heb steeds meer de indruk dat "brasserie" in het algemeen staat voor een inspiratieloze en niet uitonderlijk smakelijke keuken gerund door "managers" zonder inspiratie of bezieling en voor wie creativiteit een vreemd stadshuiswoord geworden is. Je hebt er de keuze uit steeds dezelfde "klassieke" doodversleten gerechten bereid op "automatische" piloot in een kantine- of reftersfeertje.  Eetfabriekjes quoi ; het enige dat er verandert zijn de prijzen ; het voer wordt steeds duurder.

Probeer maar eens kalfszwezerikken of niertjes te vinden in een doorsnee brasserie. De vindingrijkheid van de chefs  gaat niet verder dan scampi's in vijf verschillende bereidingen ...

Wat een verschil met de locale restaurantjes, ja zelfs dorpscafés of bars in Frankrijk waar je succulente plaatselijke specialiteiten kan eten aan prijzen die onze "managers" zouden doen verbleken en verstijven van angst.

Dat ik overdrijf ?  Natuurlijk overdrijf ik, maar si peu, si peu ...

No comments: