Gelijk ?

Ik telde vandaag drie priesters in het koor bij een begrafenisdienst. Ik weet niet of het een mis of een gebedsdienst was, maar ik meen mij te herinneren dat een begrafenismis maar door één priester mag opgedragen worden zelfs wanneer er meerdere priesters aanwezig zijn. En binnenkort zal iedereen het met een afkooksel moeten doen - een gebedsdienst geleid door een leek. Voor een eeuwenoud laatste afscheidsceremonieel is geen plaats meer ... de overblijvende priesters hebben wel wat beters te doen. Er is dus geen volwaardige dienst meer  behalve misschien dan voor enkele beroemde of beruchte uitzonderingen. Nochtans schijnt het dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet en zeker voor de kerk ...

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Priesters hebben wel wat beters te doen : vergaderen van de vroege morgen tot de late avond ; filmvoorstellingen organiseren in de kathedraal enz.
Ja, ik ben licht verbitterd.