Krim

Ik word licht ongesteld bij het lezen van de volgende tekst (mijn cursiefjes) :

"Is de Krim ooit echt wel Europees geweest, viel gisteren in Europese cenakels in Brussel te horen. Dat historische perspectief helpt om niet de illusie te koesteren dat de Russische bezetting snel voorbij zal zijn. Dat besef zal de belangrijke top morgen kleuren waarop de Europese leiders hun posities moeten bepalen.

Alle realisme ten spijt wordt het toch een beslissend moment voor Europa. Een veer is gebroken in de relatie met Rusland. Dat drukt Europa met de neus op zijn bestaansredenen.

Het kan niet meer wegkijken van zijn opdracht in het oosten. De expansiedrift van Rusland counteren is niet alleen geostrategische realpolitiek. Europa moet daar waarmaken dat het een project is dat vrijheid, emancipatie en welvaart brengt. Dat is een opdracht waarover niet gesjacherd kan worden."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140304_01009995.

Zelf kan ik enig begrip opbrengen voor de brutale machtspoliticus die in Rusland aan de macht is. Wat komen al die Europese bemoeials in zijn voor- of achtertuin zoeken ? Inderdaad, wat heeft de EU in 's hemelsnaam te zoeken in een conflict tussen de corrupte partijen die strijden om de macht in Oekraïne en de Krim ?

Europa : een project dat vrijheid, emancipatie en welvaart brengt in een doodzieke, door en door verkankerde regio ? ? Laat me lachen !

2 comments:

Pablo Carpintero said...

Naar het schijnt verloopt er morgen een ultimatum. Ik zie de EU voor de zoveelste keer op de bek gaan.

Pablo Carpintero said...

En de Amerikanen doen al decennia lang niets anders dan Poetin in hun "eigen" invloedssfeer.