B-17 te Iddergem

Lees : http://www.bahavzw.be/database/content/b-17-te-iddergem.

Toevallig kom ik op voormeld artikel terecht. Ik meen dat ik reeds gemeld heb dat ook ik het vliegtuig met sputterende motoren heb zien en horen overkomen en ik zie nog steeds de parachutes afgetekend tegen de puur-blauwe lucht. Er zullen maar weinig mensen in Okegem zijn die het niet gezien hebben ...

De volgende dag, 2 januari 1945, zijn mijn grootvader, mijn broer en ik naar de crashsite gelopen. Er waren daar vele belangstellenden waarvan meerderen zich behielpen met de wrakstukken van het vliegtuig. Mijn broer en ik hebben nog geschommeld in een stuk van de romp ...

Ik was toen juist vier jaar geworden. Dit is een van mijn vroegste herinneringen.
In de bijna 70 jaar die intussen verstreken zijn is de steenweg van Aalst naar Ninove bijna volledig toegebouwd. Ik zou de precieze crashsite met de beste wil van de wereld niet meer kunnen aanduiden maar ik meen mij te herinneren dat die niet ver van de met eiken afgezoomde steenweg was.

2 comments:

Pablo Carpintero said...

Ramptoerist avant la lettre ...

Pablo Carpintero said...

Overigens weet ik niet zeker dat de plaats waar het toestel neerkwam al grondgebied van Iddergem is.