Oorlogsherinneringen

De oorlogsherinneringen van een vierjarige - over de meeste heb ik al geschreven in mijn blogs :

- 10 april 1944 : het bombardement van het station van Merelbeke (vuurgloed aan de horizon en trillingen van de grond) ;

- begin september 1944 : tanks rijden voorbij op de steenweg van Aalst naar Ninove terwijl we op mijn grootvader zijn veld doende waren - ik weet niet zeker of dit de Engelse bevrijders van Ninove of een latere colonne waren. Wij kwamen in ieder geval te laat op de Steenweg . Ninove werd bevrijd op 3 september 1944, vandaag juist 70 jaar geleden  ;

- begin september 1944 : tientallen mensen jagen op een achtergebleven Duitse soldaat - een snotneus nog - in de Kattestraat. De uitgeputte snul wordt aangehouden door de rijkswacht aan de molen of de  "stoemp" ;

- in de vrieskou van nieuwjaar 1945 ligt een dode mus onder Duitse richtingaanwijzers aan de "dierjn" in Ninove (wij stapten van Meerbeke - maar de ouders van mijn vader woonden) naar Okegem waar we zelf woonden en waar ook mijn moeder's ouders woonden ;

- het incident met de B- 17 op een en twee januari 1945.

Mijn vroegere herinneringen zijn zeer vaag tot overgeleverd, en omvatten het bouwen van een aarden schuilkelder op de open plek voor ons huis.

En van het jaar 1945 heb ik verder ook zo goed als niets onthouden.

2 comments:

Pablo Carpintero said...

Een véél betere (engelse) versie vinden jullie in "The confused contrarian" van 12 juni 2007.

Pablo Carpintero said...

Adres :

http://theconfusedcontrarian.blogspot.be/2007/06/war-memories-of-four-year-old.html.