Godsdienstonderricht

Een van onze vooraanstaande fils à papa schrijft :

"Ons levensbeschouwelijk onderricht is dringend aan herziening toe. Vandaag worden onze jongeren nog steeds op basis van de door hun ouders gekozen levensbeschouwing opgesplitst in groepen. Beter en hedendaagser zou zijn om hen samen te brengen rond levensbeschouwelijke thema's. De dialoog, niet de monoloog, moet het uitgangspunt zijn van onderricht in een 21ste eeuw waarin hyperdiversiteit de norm is. Hoog tijd om de helft van de lesuren godsdienst of zedenleer te spenderen aan de interlevensbeschouwelijke dialoog.

Voor alle duidelijkheid is het niet de bedoeling om de strijd van 1884 of 1958 nieuw leven in te blazen. Dit is ook niet mogelijk aangezien onze samenleving zelf grondig veranderd is. De tijd waarin katholiek en Vlaming zijn gezien werd als twee zijden van dezelfde medaille, is immers voorbij. De geïnstrueerde homogeniteit heeft plaats geruimd voor hyperdiversiteit. Het is het gevolg van de wisselwerking tussen de bevrijding van het individu en de globalisering van onze maatschappij. Maar deze wenselijke hedendaagse realiteit brengt ook een nieuw vraagstuk met zich mee. Hoe voorkomen we dat de verrijking die diversiteit voor onze samenleving is, niet verwordt tot een bron van conflict?"

Lees : http://www.knack.be/nieuws/belgie/besteed-de-helft-van-de-lesuren-godsdienst-of-zedenleer-aan-interlevensbeschouwelijke-dialoog/article-opinion-543109.html.

Zonder fils en filles à papa die zo nodig - en om het even hoe - naam moeten maken zou het leven veel eenvoudiger zijn. Politieke dynastieën zijn hoogst ongezond.

En waarom liggen de godsdiensten, meer bepaald de Roomse kerk, weer zo zwaar onder vuur ? Beste tegenstanders, spaar uw tijd en uw pogingen om dat onderwijs volledig te doen kapseizen : het katholiek onderwijs heeft zichzelf op minder dan een halve eeuw al zo goed als volledig uitgeschakeld. Hulp van buitenaf is echt niet meer nodig !

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Het blijft voor mij onbegrijpelijk hoeveel haat vele mensen nog meedragen tegen de Roomse kerk, hoewel ze noch haar opperheerschappij, noch de gevolgen van haar dogmatische leerstellingen beleefd hebben.