Grootmoeders

Vandaag 123 jaar geleden werd mijn grootmoeder aan vader's kant,  Rosalia Margaretha Ravijst, geboren te Meerbeke als tweede van de zes kinderen van Petrus Joannes Ravijst  (Nieuwenhove 1861 - Meerbeke 1944) en Joanna Maria De Schepper (Meerbeke 1864 - 1926).

De moeder van Joanna Maria (roepnaam : Leontien ?) De Schepper was Antonia De Vidts (Pamel 1840 - Meerbeke 1897), derde kind en derde dochter van Joannes De Vidts (Pamel  1811 - 1881) en Maria Elisabeth Van der Sleyen (Pamel 1811 - 1860). Hun achtste en laatste kind was Felix De Vidts (Pamel 1853 - 1940).

Felix werd de vader van Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - Okegem 1949) mijn grootmoeder aan moeder's kant.

Rosalia Margaretha (roepnaam : Margriet) Ravijst overleed in het UZ in Gent op 2 december 1973, een dag voor mijn drie en dertigste verjaardag.

Maria Antonia De Vidts (roepnaam : Marie) overleed in haar woning op de "Rattenberg" (Leopoldstraat) in Okegem op 25 september 1959. Mijn moeder, haar dochter Margaretha Felicitas Neukermans overleed in haar woning te Sint Amandsberg op 26 september 2000, 51 jaar en een dag na het overlijden van haar moeder.

Mijn  moeder leerde mijn vader kennen op de begrafenis van haar oudste broer Kamiel Neukermans (Okegem 1913 - 1936). Mijn vader en zijn moeder waren daar aanwezig. Mijn moeder had die "verre" familieleden (zesde graad) nooit eerder gezien.

En ik ben het oudste kleinkind van Marie en van Margriet.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Dat ik oud en vergeetachtig wordt bewijst het feit dat ik dit jaar vergeten ben een postje te wijden aan de 130e verjaardag van mijn moeder's moeder op 31 januari 2015, hoewel ik haar veel beter kende dan mijn vader's moeder omdat ik mijn vakanties bij haar doorbracht en ik haar oogappel was.

Sorry, meter.