Verrottingsstrategie

"Wat ik geleerd heb uit de opeenvolgende staatshervormingen is dat die haast nooit tot doel hebben gehad de welvaart van de burgers te verhogen. Economische efficiƫntie is ongeveer de laagste prioriteit geweest van de politici die de staatshervormingen hebben doorgevoerd. De drijfveer is bijna altijd politiek geweest, met name zo veel mogelijk decentralisatie wat de economische kost ook moge zijn.

Soms kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat sommige politici een verborgen agenda hadden. Hoe inefficiƫnter de federale structuur wordt des te beter. Zo ontstaat een dynamiek waarbij na verloop van tijd iedereen bewust wordt dat het systeem niet werkt en dat de federale overheid verder moet worden uitgekleed. Een verrottingsstrategie die misschien wel zal lukken."

Lees het volledige artikel van Paul De Grauwe  op : http://www.demorgen.be/opinie/staatshervormingen-zijn-zelden-bedoeld-om-de-welvaart-van-de-burgers-te-verhogen-a2245815/.

Nu is het zo dat ik dat al bijna vanaf de vorming van de huidige knoeiers-regering vermoed. Misschien is de leider nog een betere strateeg dan ik vroeger al vermoedde.

No comments: