Erdogan

Ik begin mij ernstig ongerust te maken maar dit is de tweede keer op korte termijn dat ik het eens ben met de leider :

"N-VA-voorzitter Bart De Wever roept de Duitsers op om de tekst van komiek Jan Böhmermann over de Turkse president Recep Erdogan te delen op Facebook, ‘ook al is die zeer smaakloos’. ‘Satire vervolgbaar maken in West-Europees land is onwaarschijnlijk’.

Dat zegt De Wever in een gesprek met Ter Zake. De Duitse bondskanselier Angela Merkel ging vandaag in op het verzoek om de zaak-Böhmermann over te dragen aan Justitie. De komiek had een tekst gepubliceerd waarin hij de Turkse president uitscheldt voor pedofiel en geitenneuker. Belediging van een buitenlands staatshoofd is in Duitsland strafbaar.

Het gaat de Antwerpse burgemeester vooral om het principe, want hij gaat ervan uit dat de zaak wordt geseponeerd. Maar volgens hem betekent dit dat Europa zijn waarden niet meer durft verdedigen, en hij spreekt dan ook van ‘een bijna historisch moment’.

Dat het uitgerekend voor de Turkse president is dat een komiek vervolging riskeert is voor De Wever erg wrang. ‘Erdogan is een verlicht despoot, die de vrijheid van meningsuiting in zijn eigen land met voeten treedt’.

‘We gaan nu ook niet onze fundamentele waarden opofferen op basis van de slechte politiek die zij heeft gevoerd? Ik vind dat heel Europa hiertegen in het verzet moet komen’."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160415_02240249.

Alhoewel, ik zou Erdogan geen verlicht despoot noemen.

Vrijheid van meningsuiting ? Dat hangt er maar van af ...

No comments: