Besmet

Hugo De Ridder : "Het Vlaams-nationalisme heeft de hele politiek besmet. Welke Vlaamse politicus durft nog luidop te zeggen: ik hou van dit land, ik voel me solidair met arme Walen? Bijna niemand meer.' "

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=H8368F8N&word=de+ridder.

Besmet is het juiste woord. De Ridder legt het kantelmoment bij de vorming van het kartel tussen Flaams nationalisten en (gewezen ?) christen democraten.

Inderdaad : de CVP is een van de partijen die van België na de tweede wereldoorlog een voorspoedig land gemaakt hebben. Haar opvolger, de CD|&V heeft het verval ingezet : ze heeft het N-VA groot gemaakt door het kortzichtig kartel, en is nu door haar  verlammende, panische angst voor haar gewezen partner en de mogelijke reactie van het kiezerskorps een  doodgraver van het regime geworden. Maar - immanente rechtvaardigheid of zo iets - die houding wordt ook de dood van de partij : waarom nog voor die ruggengraatloze meelopers stemmen wanneer je even goed op het  echte "puur Flaamse" produkt kan stemmen ? De laatste peilingen schijnen aan te geven dat dit inderdaad zo zal lopen.

De CD&V heeft het land mede op de rand van de afgrond gebracht. De N-VA moet enkel nog een wachten  tot de boel ineenstort.

En de anderen ? Ze staan erbij en ze kijken er naar. Arm België ; arm Flaanderen !

3 comments:

Pablo Carpintero said...

En waar gaan we naartoe wanneer van het overlijden van een rechts extreme politica in de Flaamse media een hoofdpunt en bijna een staatszaak gemaakt wordt ?

Ik noem dat politiek gerecupereerd sentinmentalisme. Krijgen alle aan kanker stervende moeders met minderjarige kinderen nu dezelfde media aandacht ?

Pablo said...

Sentimentalisme. Dat bedoelde ik. En ik voel me hoe langer hoe meer een vreemdeling in mijn eigen land. Ik voel me wel gesterkt door de reactie van onze Waalse broeders : ik ben dus niet de enige die de dame in kwestie niet onmiddellijk zou voordragen voor heiligverklaring.

Pablo said...

In de krant : uit de afscheidsrede van de bekendste Flaams-nationalist voor een overleden collega : " ... blijf in de Vlaamse harten tronen als de mooiste koningin." Zij staan direct op hun achterpoten bij ieder vermeend gebrek aan respect voor hun meningen. Maar andersdenkenden respecteren ? Ho maar !