Decadent

Ik weet uit ervaring dat vele economisten totale en onverbeterlijke beroepsidioten zijn of dreigen te worden.

Een hoofdeconoom van een bank heeft de economische bekrompenheid blijkbaar nog eens uitvoerig geillustreerd.  Ik weet niet wie die persoon was want ik heb de kranten een dikke week niet gelezen, en dat heeft ook geen enkel belang.

 Gelukkig kwam er een critische commentaar op : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=EK3G6DQB&word=moment.

Ik lees in die commentaar dat die de "hoofdeconomist" van een bank ons beschuldigt van decadentie. Hij heeft het niet over "bonussen voor bankiers, noch over spectaculaire bedrijfsfeestjes of gouden handdrukken", maar over het feit dat we studenten studierichtingen laten volgen die hen geen 100 % zekerheid bieden op de arbeidsmarkt. Hij noemt dat "luxe-uitgaven" die de studenten en hun ouders zelf zouden moeten betalen.

Mag ik even ??? Niemand van ononbemiddelde of minder fortuinlijke afkomst zou dus nog de studierichting mogen kiezen waarin hij of zij denkt goed te zullen zijn, maar zich willens nillens moeten plooien naar de wetten van de vrije markt.

Wanneer gaan die hoog geleerde dames en heren beroepsidioten eindelijk eens inzien dat de economische en financiële "logica" (???) niet perse de menselijke noch de wenselijke logica is ?

De godsdienst van de vrije markt heeft hoogdringend een paar Saulussen nodig !!

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Lees ook : http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/09/27/does-economics-still-progress/.