Franse sterren

Ik zal nooit iets van het Franse systeem voor de classering van hotels begrijpen.

Onlangs was ik in een mooi stadje in de Ardèche bijna letterlijk in en zelfs bij de aap gelogeerd, in een grouwe, half onderhouden, ouderwetse bedoening met kamers als hokjes, en waar klanten een onvermijdelijke last leken te zijn die zo nodig afgesnauwd moesten worden. Het herinnerde mij aan de oude hotels die je soms in de Maigret TV reeks te zien krijgt. Ik kreeg het bijna onvermijdelijk aan de stok met de onbeschofte overjaarse exploitante die - naar ik later hoorde - ook nog nooit van moderne betaalmiddelen gehoord had. Gelukkig was er geen restaurant ... wie weet wat er toen gebeurd zou zijn.

Eveneens twee sterren krijgt de Ibis in het centrum van Millau met kamers als danszalen en een aangename inrichting : het enig minpunt is de improvisatie bij het ontbijt wanneer er toevallig twee bussen tegelijk verzorgd moeten worden.

En ook twee sterren krijgt het moderne en perfect verzorgde  Hôtel des Gorges du Tarn met restaurant l'Adonis in Florac. Ik heb daar in de loop der jaren nu al drie maal geluncht en de keuken is en blijft er uitzonderlijk lekker en verzorgd.

Voor één overnachting of lunch op een tiendaagse reis moet niet alles altijd perfect in orde zijn, maar het Franse systeem zal ik nooit begrijpen. En de "dame" in Aubenas heeft verder het schitterend succes van onze reis niet in het gedrang kunnen brengen ...

No comments: