Advies

"Je kan klanten laten betalen voor goed advies."

Lees : http://www.demorgen.be/economie/geld-afhalen-straks-niet-meer-gratis-b5cbd138/.

Ik ben al zo'n zestig jaar klant (geweest) bij verschillende banken. Ik heb zo weinig mogelijk advies gevraagd. Maar de keren dat ik wel advies gevraagd heb en ik de raadgevingen gevolgd heb heeft  dat mij véél geld gekost.

Ik kan mij geen geval herinneren waarbij het advies van de bank mij geld opgebracht heeft ; maar misschien zou ik één of twee uitzonderingen moeten maken voor het sinds lang overleden Gemeentekrediet.

De banken bestaan niet om de klanten te verrijken maar om zo veel mogelijk winst te maken. Dienstverlening is daarbij maar een van de vele mogelijke (en bijlange niet voornaamste) middelen. Dienstverlening aan de kleine klant weegt steeds lichter in de afwegingen van de banken.

De banken doen er ook alles aan om  totaal onmisbaar en onvermijdelijk te worden ;  en dat is zeker bijna nooit in het belang van de klant.

Klanten laten betalen voor goed advies is dus eigenlijk een bijna pijnlijk lachwekkende uitlating.

Ik word er bijna ongesteld van.

No comments: