Politiek correct

"AA Gent moet de indiaan uit het logo van de club verwijderen. En de levende mascottes van de ploeg, de als opperhoofd verklede Buffalo Ben en Squaw Mel, moeten uit de Ghelamco Arena verdwijnen. Dat vraagt Suzan Shown Harjo, Amerika’s bekendste voorvechtster van de rechten van Native Americans, aan het bestuur van de club, in een interview dat vandaag in dS Weekblad staat."

‘Zelfs al gebeurt het met de beste intenties, het is door en door fout’, zegt ze. ‘Een wetenschappelijke studie heeft uitgewezen dat dergelijke raciaal getinte namen en afbeeldingen een dramatisch effect hebben op het zelfrespect van jongeren die tot die bevolkingsgroep behoren. Nu neem ik aan dat er in BelgiĆ« niet veel native Americans wonen, maar Amerikanen die van voetbal houden – zoals mijn zoon – kunnen daar ook mee in aanraking komen. Ik hoop dat die bestuurslui beseffen dat hun logo en mascotte niet minder racistisch zijn dan een blanke in blackface schilderen zoals ze vroeger deden.’

Lees :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160311_02178821 en http://www.standaard.be/cnt/dmf20160310_02176051.

Sedert ik tot de jaren van verstand gekomen ben heb ik steeds de grootste sympathie gehad voor de oorspronkelijke bewoners van Amerika en heb ik de imperialistische slachters, graaiers, woordbrekers en leugenaars - die de indianen bijna even grondig afgeslacht hebben als de bison - diep veracht.

De WASP levensbeschouwing is en blijft gegrondvest op racistisch geweld en diep onrecht, hoewel de gemiddelde Amerikaan dit niet kan of wil inzien en bijna even dikwijls het woord "law" als het woord "love" in de mond neemt.

Maar deze uitval rijmt aan het belachelijke. Deze zeer eerbiedwaardige dame schiet met een kanon op een mug.

Wie gaat er hier uit de bocht ???

No comments: