VHS

"Wie nog VHS-banden heeft liggen, kan ze best stilaan digitaliseren. De laatste videorecorder zal aan het einde van de maand van de band rollen in Japan. De apparaten worden nauwelijks nog verkocht.
Het Japanse bedrijf Funai Electric Co. maakte meer dan 30 jaar videorecorders, maar het voorbije jaar werden slecht 750.000 exemplaren verkocht. Het wordt ook steeds moeilijker om de nodige onderdelen te vinden. Daarom legt het bedrijf de productie stil, aldus de Japanse zakenkrant Nikkei.
Alle andere fabrikanten zijn al een tijdje gestopt met de productie van VCR’s. Panasonic deed dat bijvoorbeeld in 2012."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160721_02394169.

En zeggen dat ik op het college in de vroege jaren vijftig nog een paar maal een draadopnemer - een speeltje voor avontuurlijke welgestelden - gehoord heb. Dat wondermachien was eigendom van een vooruitstrevende  priester leraar. Ik weet nog dat hij ons Les Compagnons de la Chanson liet horen.

En ik weet ook nog dat mijn Grundig bandopnemer in het begin der jaren zestig uit Duitsland gesmokkeld werd door een "boeffer". Ik heb dat machien nog altijd staan ! Of het nog werkt ? Ik heb het in geen decennia geprobeerd ...

En ik heb ook nog tientallen (kleine) geluidscasetten - de kwaliteit ervan was over het algemeen behoorlijk slecht - en enkele honderden gekochte en zelf opgenomen videocasettes : de kwaliteit was ook niet "om naar huis over te schrijven".

Ik heb onlangs nog een apparaat gevonden om de geluidscasettes af te spelen ; mijn gecombineerde TV-videorecorder die ik een kleine 20 jaar geleden kocht heeft de geest gegeven. Ik heb nog niet geprobeerd het toestel te laten repareren, want repareren is een vies woord geworden !

Mis ik ze ? Niet echt. En ik moet niet denken aan het geld dat ik er aan besteed heb.

Het woord "verspilling" springs to mind, en dan denk ik nog niet eens aan mijn behoorlijk grote bibliotheek ...


3 comments:

Pablo Carpintero said...

Aan DVD opnames en andere modernere apparatuur heb ik me nooit echt gewaagd.

Mijn tv en internet kunnen aan bijna al mijn muzikale wensen voldoen.

D said...

beste systeem was 'video 2000' daar kon je langs beide zijden opnemen.
maar dat bracht minder op dan VHS he waar je 2 video's nodig had voor het zelfde van video2000.

Pablo Carpintero said...

Hallo D, bedankt voor je commentaar waar ik niets van begrijp : video 2000 ? nooit van gehoord, of totaal vergeten ...