Kosmologie

"De blik van kosmoloog Thomas Hertog reikt ver. Helemaal tot aan de oerknal waarmee het 13,8 miljard jaar geleden allemaal begon. Tot welke diepere inzichten leidt zo’n duizelingwekkend perspectief? ‘We staan nog maar aan het prille begin. In de verre toekomst zou het leven hier op aarde wel eens net zo sterk kunnen verschillen van ons, als wij van bacteriën.’"

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160729_02404237.

Bij hoge uitzondering heb ik het interview (met veel moeite) volledig uitgelezen en ik heb er praktisch geen enkel woord van begrepen.

Die wetenschappelijke hypotheses en theorïen lijken mij soms uiterst ver gegrepen - waar ligt de grens tussen wetenschap en science fiction ?  Zijn onze - nog altijd primaire - meetinstrumenten wel te vertrouwen ?

Waarom  zouden wiskundige modellen over de kosmos betrouwbaarder zijn dan econometrische modellen over de samenleving ?

Waar ligt de grens tussen wetenschap en religie ? Geloven in het bestaan van God lijkt mij een even redelijke hypothese als veel van wat ons als "wetenschappelijk" voorgeschoteld wordt.

En laat de wetenschappers nu niet direct verontwaardigd rechtspringen bij zoveel onbegrip en domheid. Ik heb gescheven dat ik er totaal niets van begrepen heb  !

No comments: