Zeventigers

Jacques Cassiman, een uiterst redelijk en helderziend man,  spreekt over de plaats van de zeventigers in de maatschappij.

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160731_02406448.

Wij komen er maar bekaaid van af. Een beetje zoals het spreekwoordelijke vijfde wiel aan de wagen. Wij worden "gedoogd".

En hoe ziet hij de toekomst ?

‘Wel, als geneticus vind ik diversiteit essentieel voor het voortbestaan van onze soort. De aan de gang zijnde migraties bieden ons de mogelijkheid om die diversiteit te vergroten en cultureel bij te sturen waar nodig. Ik hoop dat we de sociale media daarvoor kunnen inzetten. Zij kunnen proberen te vertalen wat de mensen willen en wat de samenleving nodig heeft, want we moeten terug naar een meer sociaal voelende bevolking, naar meer groepsverbondenheid. (zwijgt) Sterker: we zijn gedoemd om socialer te leven of we stevenen recht op een volgende wereldoorlog af. Al geloof ik nog steeds sterk in Europa.’

Socialer leven of derde wereldoorlog ? Indien ik daar waarschijnlijkheden moet opplakken lijkt het mij véél waarschijnlijker dat we afstevenen op de derde wereldoorlog dan dat we socialer gaan leven. Het sociale leven wordt al decennia afgebroken mede door de aanbidding van hebzucht en winst.

En je moet méér dan een geboren optimist zijn om te blijven geloven dat Europa zal bijdragen tot de oplossing van onze maatschappelijke problemen !

No comments: