Digitale muur.

'Mensen die geen computer hebben, botsen op een muur'

"Bijna alles kan online vandaag, van tickets bestellen tot solliciteren. Dat is niet voor iedereen evident, schrijft Frederic Vanhauwaert, algemeen coördinator van het Netwerk tegen Armoede. 'De digitale kloof is een feit.'"

Lees : http://www.knack.be/nieuws/belgie/mensen-die-geen-computer-hebben-botsen-op-een-muur/article-opinion-782193.html.

Zo voelt men hoe oud men wordt : meer dan de helft van mijn loopbaan was pre-computer, in de tijd dat een multipele correlatie met twee verklarende variabelen twee volle dagen rekenwerk vroeg, tenminste indien men geen fouten maakte en in de tijd dat rekenmachientjes molentjes waren ...

Rond 1985 kwam de pc in mijn leven en zolang ik werkte probeerde ik up to date te blijven ; maar in de 16 jaar dat ik op rust ben heb ik alles laten schieten : 95 % van alle nieuwigheden die sedertdien op de markt kwamen heb ik aan mij vooorbij laten gaan, behalve een eenvoudig mobieltje dat enkel gebruikt wordt om te telefoneren ; I hate smart phones with a passion !

Ik lever nog altijd een (verliezend) achterhoedegevecht tegen Facebook e.a. maar zou YouTube niet meer willen missen.

Vergeleken met mijn achterneefjes en -nichtjes, ben ik een volslagen analfabeet aan het worden.

Maar ja, ik kom uit de prehistorie toen België een gezagsgetrouw katholiek land was.

In mijn jonge jaren waren auto's iets voor rijke mensen ; water uit het kraantje was nog een zeldzaamheid, zeker op het platteland ; gas kwam uit een bidon (buto)gas en badkamers waren nog het voorrecht van de beter gegoede klassen en was het ritueel van de zaterdaagse wasbeurt voor het ganse gezin in de grote zinken kuip wijd verspreid. Savon de marseille en lauw, steeds minder proper water... Centrale verwarming was zo goed als onbestaande en iedere wintermorgen werden wij wakker in een meestal ijskoude kamer met ijsbloempjes op de ruiten.

En ik  was al twintig jaar voor de tv stilaan in gang schoot met enkele uren uitzendingen per jaar en toen één tv-toestel een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefende op ganse buurten.

Toen was de wereld nog zwart-wit.

2 comments:

Anonymous said...

Ik was een kind hoe kon ik weten dat dat voorgoed voorbij zou gaan...

D said...

reactie op uw koude kamer: toen waren we zo veel niet ziek (verkouden/griep) als nu.
nu is het op de slaapkamers snikheet.
owee dat ze eens op een frisse kamer moeten slapen.
bij ons thuis was het beneden warm, soms snikheet omdat we met kolen stookte en ons vader graag koterde ;)
en op de slaapkamers in de winter berekoud, misschien eens als het extreem was een electriek vuurtje maar wat hielp dit??
pc zou ik niet meer kunnen missen, gaat niet meer zonder ook zoals u schrijft maar gsm leve de simpelste gsm!!