Soevereiniteit

"De Commissie beslist pas deze ochtend officieel welk advies ze geeft, maar de voorbereidende teksten die De Standaard kon inkijken, wijzen erop dat België bij het rijtje landen zal horen dat een forse tik op de vingers krijgt.

Ons land dreigt zo opnieuw onder verscherpt toezicht van de Europese Commissie te komen. Dat zou een grote blamage zijn voor de regering-Michel die van puik begrotingswerk een speerpunt maakte."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20161115_02574103.

Waar bemoeien die Europese ronds de cuir zich mee ? Waar halen ze hun "gezag" om de Belgische regering in het verdomhoekje te duwen ? Hebben die ooit het woord soevereiniteit gehoord ? ?

Ik ben altijd, vanaf het prille begin van de EEG nu zo'n zestig jaar geleden, een vurig voorstander geweest van een verenigd Europa. Maar ik denk dat mensen zoals Schumann en Adenauer, en ja zelfs Spaak, zich nu omdraaien in hun graf.

Nu hun ideaal vergroeid is tot een log, scheefgegroeid, bijna stuurloos en dogmatisch administratief monster dat ieder contact met de werkelijkheid verloren heeft ga ik bijna hopen dat het radicaal de afgrond indondert. Een ramp ? Zeker weten. Maar de verdere verkankering van de EU is in mijn ogen nog een véél grotere ramp !

Spijtig genoeg zou dat weer betaald moeten worden door Jan met de Pet. En ja, ik heb slecht geslapen.

2 comments:

Pablo Carpintero said...

‘Eerst de dialoog, maar als het echt nodig is, zal ik zonder verpinken straffen’
Pierre Moscovici Eurocommissaris voor Financiële Zaken.

ees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20161109_02565033.

Wie denkt die man dat hij is ? Een schoolmeester ?

Pablo Carpintero said...

Mijn post verandert niets aan het feit dat onze regeringen te veel knoeiers bevatten die de betekenis van de uitdrukking "structurele verbeteringen" niet kunnen, willen, of mogen begrijpen. Maar het is aan ons, Belgische kiezers, om daarover te oordelen, niet aan "Europa".