Mont Saint Michel

Ik heb de Franse Mont Sint Michel, die zowat 3.5 mio bezoekers per jaar trekt -  nooit bezocht. Het monument op zichzelf trekt mij aan maar zijn ligging in een baai is voor mij, een agorafoob, een strikte no go. Ik begin al te draaien wanneer ik fotos van de ligging zie, en een bezoek op Google Earth maakt mij bijna misselijk.

Toch was het tot enkele maanden geleden mogelijk met de bus tot aan de voet van het monument te rijden, maar nu, met de nieuwe aanleg die de zee haar rechten teruggeeft, is die optie verdwenen.

Indien ik mij krant mag geloven is er een wel navette bus, maar mag de bezoeker toch nog 1.2 km heen en 1.2 km terug in open lucht stappen zonder enige bescherming tegen zon, regen, wind en andere elementen.

En wat gebeurt er ?

"Tientallen miljoenen worden er geïnvesteerd in het opknappen van milieu en natuur rond de Mont Saint-Michel. Het eerste resultaat na de aanleg van een busverbinding: 24 procent minder bezoekers."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120821_00265934.

Het zit er dus dik in dat ik dat monument nooit zal bezoeken ...

No comments: