Ongeveer een derde van alle beoordelingen die u leest zijn vals. Geproduceerd door een hele resem recensiefabrieken. ...

Daarmee staat het fundament van internet 2.0 op de helling. Het grote voordeel van sociale media was de transparantie, de directe feedback en de consument die dans leidt, zo werd ons voorgehouden. Alleen blijkt dat de beloofde doorzichtigheid tot behoorlijk dikke mist leidt. Wat we denken eerlijke kritieken van collega-consumenten te zijn, blijken gekochte advertenties van reclameschrijvers die het product niet noodzakelijk kennen. ...

Een valse vriend is online moeilijker te detecteren dan in het echte leven. Op Facebook alleen al zijn ze met 83 miljoen onechte profielen, meer dan de bevolking van België en Frankrijk samen. Voor 30 euro koop je 500 likes op buyilikes.com, als concurrent kun je gratis het restaurant van een concurrent de dieperik inschrijven op tripadvisor.com."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120830_00277117.

De meeste beoordelingen op internet zijn inderdaad totaal onbetrouwbaar, niet alleen omdat er valse informatie wordt ingevoerd, maar vooral omdat meningen sterk kunnen verschillen.

Tripadvisor is een schitterend voorbeeld : voor éénzelfde hotel wordt het eten door de ene de hemel ingeprezen en door een ander uitgepuwd. Idem voor alle andere aspecten van hun omschrijvingen. Ik heb nogal wat ervaring met hotels en ik weet dat ik me totaal niet kan baseren op de beoordelingen op tripadvisor en elders. Er wordt op internet inderdaad enorm veel mist gespoten.

En voor hen die vrienden verzamelen op Facebook of elders : daar heb ik het diepste medelijden mee ... en ooit zullen ze zich hun keuze beklagen !