Okegem - enkele data

Enkele data gevonden in het eerder vermelde boek van Piet Vernaillen en in de publicaties van de Heemkring Okegem.

De eerste huizen op het Stationsplein werden gebouwd in 1904 ; de eerste telegraaflijn werd aangelegd in 1904 en de (laatste) tyfusepidemie werd opgetekend  in 1907.

De eerste riolering werd op het Dorp aangelegd in 1919 ; het electriciteitsnet werd aangelegd in 1925 ; de eerste telefoonlijn wordt vermeld in 1925-6 ; de eerste ophaling van huisvuil in 1951 ; de waterleiding werd aangelegd in 1958.

De laatste begrafenis gebeurde op het eeuwenoude kerkhof in  juli 1961 ; de overledene was mijn moeder's vader die eigenlijk al op het nieuwe kerkhof had moeten begraven worden en  het oude  kerkhof werd finaal vernietigd  (nu een parkeerplaats !!) in 1974.

De laatste stoomtrein reed door Okegem in 1966 ( de eerste trein reed door Okegem in 1855).

Ik ben er nog niet achter wanneer de gasleiding aangelegd werd - toen mijn grootvader overleed in 1961 kookte hij nog steeds met butaangas - en wanneer de eerste auto geleverd werd in Okegem. In de dertiger jaren waren die nog zéér uitzonderlijk ...  de eerste verscheen waarschijnlijk zowat een kwarteeuw na de eerste fietsen in Okegem in 1894.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Twee zaken heb ik nog altijd niet volledig verteerd : het verdwijnen van het oude kerkhof waar een groot deel van mijn familie begraven ligt ; en de fusie met de "kaffégieters van Ninof" in 1976, waarbij Okegem zelfs geen postnummer meer waard geacht werd.